Planlegger ekstrem hydrogen-serie

Mannen bak den spektakulære Extreme E planlegger nå en ny serie kalt Extreme H.


Den nye motorsport-serien Extreme E har lagt bak seg sin første sesong, og den rene elbil-serien var såpass suksessfull at den har tatt seg til finalen i hele tre kategorier i kampen om Sport Industry Award som deles ut i mai.

Sesong to er allerede i gang, og det var Rosberg X Racing (RXR) med Mikaela Åhlin-Kottulinsky og Johan Kristoffersson som førere som stakk av med seieren under Desert X Prix i Saudi-Arabia søndag. Det er også RXR som er regjerende mestere.

Bakgrunnen for Extreme E er å sette fokus på miljøutfordringer ved at 10 lag og 20 førere konkurrerer med elektriske terrengbiler i spesielt utsatte områder.

Den første runden var en ørkenrunde i Saudi-Arabia, mens de andre rundene skal kjøre på Sardinia i Italia, Skottland eller Senegal, Chile og til slutt i Uruguay.

Elbilene er kalt Odyssey 21 og er som navnet på serien ganske så ekstrem. De 2,3 meter lange bilene veier 1.780 kilo og har over 600 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder og kan kjøre opp hellinger på 130 prosent.

Men det er en utfordring, og den lyder kjent når det kommer til elbiler. Rekkevidder.

Formatet til Extreme E er slik at det kjøres heat og til slutt semifinaler og finale, men banen begrenses av rekkevidden til elbilene.

Initiativtaker Alejandro Agag har også troen på hydrogen som et miljøvennlig alternativ, og skal etablere verdens første motorsportserie med hydrogenbiler. Den skal ikke overraskende hete Extreme H.

‒ Extreme E ble designet for å være en testseng for innovasjon og løsninger for mobilitet. Det har blitt stadig tydeligere for oss at å lage en hydrogen-racerserie er en naturlig videreutvikling av vårt oppdrag, slik at vi kan vise fra mulighetene for ny teknologi i kampen om å bekjempe klimaspørsmål, sier Ageg, som nylig ble tildelt innovasjonsprisen som Autosport deler ut.

‒ Sammen med de nåværende Extreme E-lagene vil vi i løpet av de kommende månedene finne ut den beste måten å integrere de hydrogendrevne bilene i racinghelgen. To separate kategorier, full overgang til hydrogen eller felles racing er alle alternativer på bordet, sier han.

Det betyr altså at Extreme H enten erstatter Extreme E, kjører en egen serie de samme helgene eller at det blir en miks med elbilene.

‒ Extreme E er en FIA International Series og vår intensjon er å jobbe tett igjen med FIA og Automobile Club de Monaco om utviklingen av Extreme H. Motorsport er den raskeste og mest effektive plattformen for å drive innovasjon, og ved å bruke den eksisterende Extreme E-plattformen kan vi også bruke transport, de talentene vi har og drift for å sikre at vi minimerer fotavtrykket i prosessen. Dette betyr effektivt at vi kan ha dobbel løpsaksjon med marginale tilleggseffekter, påpeker han.

En hydrogenbil er ganske lik en elbil, men forskjellen er en hydrogentank og brenselscelle. Dermed blir det mulig å beholde både chassis og drivverket til dagens Odyssey-biler, men den store forskjellen blir altså at en hydrogenbrenselcelle erstatter batteriet som den viktigste energikilden.

Grønne hydrogenkilder skal brukes til å drive brenselcellene, og dette lages ved hjelp av en kombinasjon av solenergi og vann. Denne teknologien brukes allerede bak kulissene i Extreme E, hvor den står bak energien som fylles på elbilene.

Extreme E sier at de allerede er i gang med å bygge hydrogenbiler, og at prototypen skal stå klar til neste år. Deretter er altså planen at de skal kjøre løp i 2024.

Det var ingen nordmenn på startstreken under årets første runde av Extreme E, men det er mulig vi får et norsk innslag utover sesongen.

Teamene har nemlig reserveførere, og en av disse er et 20 år gammelt motorsporttalent fra Voss.

(Foto: Continental)

Hedda Hosås er reservefører for Christine Zonca på Veloce-laget, og har selvsagt testet den ekstreme elbilen.

‒ Bilen er fantastisk. Jeg har aldri kjørt en elektrisk løpsbil tidligere, så det var noe helt annet enn jeg var vant til, men likte den veldig godt. Den er rask og takler det meste, sier Hoås.

Hun er på plass under alle rundene, og kan altså få muligheten til å kjøre også konkurranse.

‒ Extreme E er et veldig kult mesterskap, og det er bra at de har fokus på miljøet. Elektriske biler er framtiden, og ingenting er bedre enn at man kan redde planeten samtidig som vi kjører billøp, slår hun fast.

Og det betyr åpenbart ikke kun elbiler, men også hydrogenbiler.

Les også: