- Annonse -
HjemHydrogenPlanlegger ekstrem hydrogen-serie

Planlegger ekstrem hydrogen-serie

Mannen bak den spektakulære Extreme E planlegger nå en ny serie kalt Extreme H.

Den nye motorsport-serien Extreme E har lagt bak seg sin første sesong, og den rene elbil-serien var såpass suksessfull at den har tatt seg til finalen i hele tre kategorier i kampen om Sport Industry Award som deles ut i mai.

- Annonse -

Sesong to er allerede i gang, og det var Rosberg X Racing (RXR) med Mikaela Åhlin-Kottulinsky og Johan Kristoffersson som førere som stakk av med seieren under Desert X Prix i Saudi-Arabia søndag. Det er også RXR som er regjerende mestere.

Bakgrunnen for Extreme E er å sette fokus på miljøutfordringer ved at 10 lag og 20 førere konkurrerer med elektriske terrengbiler i spesielt utsatte områder.

Den første runden var en ørkenrunde i Saudi-Arabia, mens de andre rundene skal kjøre på Sardinia i Italia, Skottland eller Senegal, Chile og til slutt i Uruguay.

Elbilene er kalt Odyssey 21 og er som navnet på serien ganske så ekstrem. De 2,3 meter lange bilene veier 1.780 kilo og har over 600 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder og kan kjøre opp hellinger på 130 prosent.

- Annonse -

Men det er en utfordring, og den lyder kjent når det kommer til elbiler. Rekkevidder.

Formatet til Extreme E er slik at det kjøres heat og til slutt semifinaler og finale, men banen begrenses av rekkevidden til elbilene.

Initiativtaker Alejandro Agag har også troen på hydrogen som et miljøvennlig alternativ, og skal etablere verdens første motorsportserie med hydrogenbiler. Den skal ikke overraskende hete Extreme H.

‒ Extreme E ble designet for å være en testseng for innovasjon og løsninger for mobilitet. Det har blitt stadig tydeligere for oss at å lage en hydrogen-racerserie er en naturlig videreutvikling av vårt oppdrag, slik at vi kan vise fra mulighetene for ny teknologi i kampen om å bekjempe klimaspørsmål, sier Ageg, som nylig ble tildelt innovasjonsprisen som Autosport deler ut.

- Annonse -

‒ Sammen med de nåværende Extreme E-lagene vil vi i løpet av de kommende månedene finne ut den beste måten å integrere de hydrogendrevne bilene i racinghelgen. To separate kategorier, full overgang til hydrogen eller felles racing er alle alternativer på bordet, sier han.

Det betyr altså at Extreme H enten erstatter Extreme E, kjører en egen serie de samme helgene eller at det blir en miks med elbilene.

‒ Extreme E er en FIA International Series og vår intensjon er å jobbe tett igjen med FIA og Automobile Club de Monaco om utviklingen av Extreme H. Motorsport er den raskeste og mest effektive plattformen for å drive innovasjon, og ved å bruke den eksisterende Extreme E-plattformen kan vi også bruke transport, de talentene vi har og drift for å sikre at vi minimerer fotavtrykket i prosessen. Dette betyr effektivt at vi kan ha dobbel løpsaksjon med marginale tilleggseffekter, påpeker han.

En hydrogenbil er ganske lik en elbil, men forskjellen er en hydrogentank og brenselscelle. Dermed blir det mulig å beholde både chassis og drivverket til dagens Odyssey-biler, men den store forskjellen blir altså at en hydrogenbrenselcelle erstatter batteriet som den viktigste energikilden.

Grønne hydrogenkilder skal brukes til å drive brenselcellene, og dette lages ved hjelp av en kombinasjon av solenergi og vann. Denne teknologien brukes allerede bak kulissene i Extreme E, hvor den står bak energien som fylles på elbilene.

Extreme E sier at de allerede er i gang med å bygge hydrogenbiler, og at prototypen skal stå klar til neste år. Deretter er altså planen at de skal kjøre løp i 2024.

Det var ingen nordmenn på startstreken under årets første runde av Extreme E, men det er mulig vi får et norsk innslag utover sesongen.

Teamene har nemlig reserveførere, og en av disse er et 20 år gammelt motorsporttalent fra Voss.

(Foto: Continental)
(Foto: Continental)

Hedda Hosås er reservefører for Christine Zonca på Veloce-laget, og har selvsagt testet den ekstreme elbilen.

‒ Bilen er fantastisk. Jeg har aldri kjørt en elektrisk løpsbil tidligere, så det var noe helt annet enn jeg var vant til, men likte den veldig godt. Den er rask og takler det meste, sier Hoås.

Hun er på plass under alle rundene, og kan altså få muligheten til å kjøre også konkurranse.

‒ Extreme E er et veldig kult mesterskap, og det er bra at de har fokus på miljøet. Elektriske biler er framtiden, og ingenting er bedre enn at man kan redde planeten samtidig som vi kjører billøp, slår hun fast.

Og det betyr åpenbart ikke kun elbiler, men også hydrogenbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her