Allerede i fjor sommer kunne Volkswagen Nyttekjøretøy vise fram den nye utgaven av den populære pickupen, og dette er en ganske svær greie.
For siden bilen ble introdusert i markedet i 2010 har den for lengst rundet 800.000 eksemplarer, og Volkswagen har selvsagt høye forventinger til den nye generasjonen.
-->
Her hjemme er Volkswagen Nyttekjøretøy enda litt mer utålmodig når det kommer til oppgraderte Amarok, for de satt pickupen på pause allerede i 2020 i påvente av den nye utgaven. Fram til da hadde de rukket å registrere rundt 9.000 eksemplarer, så rundt tusen slike i året.
Men nå er ventetiden endelig over, og 2, generasjonen Amarok er klar til å få norsk asfalt under dekkene.
‒ Den nye Amarok er et sportslig og robust arbeidsjern, skreddersydd for røffe og utfordrende norske kjøreforhold og skiftende vær, sier produktsjef for Amarok i Volkswagen Nyttekjøretøy, Kjetil Olafsen.
‒ Mange har gledet seg lenge til den nye utgaven, og vi er glade for å kunne tilby den med en solid grunnutrustning og til så konkurransedyktige priser.
Når de relanserer pickupen gjør de det skikkelig, og vil by på fire utgaver allerede fra start av. Firehjulsdrift er standard på alle disse, og her hjemme vil mye handle om double cab 2-seters varebil ‒ selv om den også blir tilgjengelig som personbil.
Den rimeligste utgaven heter Life, og kommer med en 4-sylindret dieselmotor med 205 hestekrefter, mens det neste steget heter Style som har en V6 dieselmotor med 240 hk. Men Volkswagen tror at bestselgerne blir de to toppmodellene kalt PanAmericana og Aventura, også utstyrt med den samme V6 dieselmotoren.
Volkswagen sier at de har tatt innspillene fra kundene på alvor, og gjort mye utstyret og teknologien som standard for alle de fire utstyrsvariantene.
Blant annet har nye Amarok over 25 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye modellen. Volkswagen trekker fram interaktive IQ.Light-LED-Matrix-frontlys, Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Flere av førerassistentene, som Adaptive Cruise Control, er standard.
Bilene skal også takle røft terreng og har fått en solid understellsbehandling, mens PanAmericana også har en beskyttelsesplate under motoren.
Bilen har også vokst fra 1. generasjon, og er nå 5,35 meter lang med en akselavstand på 3,27 meter, noe som er henholdsvis 100- og 175 mm lengre enn tidligere.
Dette gir selvsagt også bedre plass på innsiden, men det er også grei nyttelast. Den lyder på 989 kilo for Amarok Life og 931 kilo for de andre variantene, og Amarok kan for øvrig trekke solide 3,5 tonn.
Volkswagen Nyttekjøretøy sikter seg like godt inn mot toppen av B-segmentet for pickuper med den nye Amarok
‒ Dette er et røft arbeidsjern av en bil, som vi gleder oss til å vise fram til kunder. Norge er et godt marked for pickuper, og Amarok vil være en praktisk bil som man kan stole på under krevende kjøreforhold, sier Olafsen.
Det er altså åpnet for bestilling av bilen som er ventet til Norge mot slutten av sommeren, og her er prisene før frakt og levering for Amarok double cab 2-seters varebil: