Prisene for Nissan Ariya er klare

Nissan feirer verdens elbil-dag med å åpne for bestillinger av deres neste elbilmodell, Ariya. Det betyr også at priser og versjoner er klare.


Elbilenes inntog har nådd det punktet hvor slike også må ha sin egen dag. Og den datoen er 9. september, og Nissan Europa feiret like godt verdens elbil-dag i Oslo.

For etter at de åpent for bestillinger av den kommende elbilmodellen Ariya i Japan i forrige måned, har turen nå kommet til resten av verden. Og med det mener Nissan faktisk Norge, som altså blir det andre landet hvor det er mulig å bestille elbilen.

‒ Norge er elbil-referansen for resten av verden, og to av tre solgte biler her er helelektriske. Det som skjer her vil skje i resten av verden i løpet av noen år, og Norge er et svært viktig marked for Nissan, sier administrerende direktør Christian Costaganna i Nissan Nordic.

Den neste elbilmodellen fra Nissan heter altså Ariya, og kan betegnes som en elbil versjon 2.0 for det japanske merket. Den følger altså Leaf, elbilen som var forut sin tid da den ble lansert sent i 2010. Leaf er ansett som verdens første masseproduserte elbil, så Ariya har noen store spor å følge.

Ariya kommer både med forhjulsdrift og firehjulsdrift, og blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker og i fire ulike utstyrsversjoner – Advance, Evolve, e-4orce Evolve og e-4orce Performance.

Den rimeligste av den 4,6 meter lange SUV-modellen har et 63 kWt (brutto 66 kWh) stort batteri, og kan by på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Nm. Startprisen for Advance er satt til 409.000 kroner inkludert frakt- og leveringskostander.

De andre tre utgavene er utstyrt med et batteri på 87 kWh (91 kWh brutto), og den med aller lengst rekkevidde er den med forhjulsdrift som ruller 500 kilometer. Denne har 242 hk og 300 Nm, og begge de to med 2WD har en toppfart på 160 km/t.

Startprisen for 2WD-utgaven kalt Evolve er satt til 499.900 kroner.

Neste variant er Evolve med firehjulsdrift, og nå snakker vi altså om det nye 4WD-systemet Nissan har døpt e-4orce (force=kraft).

Med to elmotorer spretter kreftene opp til 306 hk og 600 Nm, og e-4orce Evolve klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder. De med kun en motor gjør for øvrig sprinten på henholdsvis 7,5 (Advance) og 7,6 sekunder.

Rekkevidden for Ariya e-4orce Evolve er estimert til 460 kilometer, og i likhet med alle de andre kan den lades med en effekt på 130 kW. Startprisen for denne er satt til 529.900 kroner.

Topputgaven er kalt Ariya e-4orce Performance, og har et elektrisk drivverk som yter 394 hk og 600 Nm. Her er 0-100 km/t oppgitt til 5,1 sekunder, og i likhet med e-4orce Evolve er toppfarten satt til 200 km/t.

Denne starter på 575.900 kroner, og dermed er det et spenn på 166.000 kroner mellom den rimeligste og dyreste Ariya-utgaven.

Nissan Norge understreker at Ariya kommer med mye utstyr som konkurrentene vanligvis setter på tilleggslisten, og nevner gjerne noen av disse.

Førerassistanse-systemet ProPilot med intelligent filholderassistent, intelligent cruisekontroll med mulighet for tilkobling mot navigasjonssystemet, elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon med tilhørende tjenester/instrumenter, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning og oppvarmet frontrute.

Et steg opp fra Evolve-utgavene er Ariya utstyrt med ting som et panorama-soltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, fullverdig headup-display og en 22 kW ombordlader som standard.

Den utgaven med 63 kWh-batteriet har for øvrig en ombordlader på 7,4 kW, mens lynladingen med 130 kW åpner for 300 kilometer på 30 minutter.

En annen viktig ting for norske bilister er en slepekrok, og dette blir Ariya tilgjengelig med.

De med forhjulsdrift har en maks slepekapasitet på 750 kilo, mens de med firehjulsdrift kan dra 1.500 kilo. Ariya er også godkjent for taklast på 75 kilo.

Bakerst har 2WD-utgavene et bagasjerom på 468 liter, mens de med firehjulsdrift har plass tilsvarende 415 liter.

Fjerner vi hjemmemarkedet Japan fra likningen, blir altså Norge det første landet som får muligheten til å bestille Nissan Ariya.

‒ Vi er utrolig glade for at vi nå kan tilby nye Ariya til norske kunder, og det på verdens elbil-dag, sier Norges-sjef Anders Mamen-Lund i Nissan Nordic.

‒ Vi er sikre på at Nissans solide erfaring med elbilproduksjon har sørget for et best mulig produkt, spesielt godt tilpasset det norske elbil-kunder nå etterspør med avansert teknologi, god plass, lang rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk og høyt utstyrsnivå.

Her er bilder av en japansk pre-produksjons-utgave av Nissan Ariya som hadde funnet veien til Norge på verdens elbil-dag. Så ingen fare, de norske utgavene kommer ikke med rattet på den gale siden og to ladeluker (kun høyre side for Europa-versjonen).

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter