Her er terreng-ikonet som elbil

Mercedes viser fram konseptet av EQG, den helelektriske versjonen av selveste G-klasse.


50 år etter at Mercedes startet utviklingen av en modell rettet mot terrenget, på tysk gelände, er det klart for elbilutgaven.

For det var tilbake i 1972 at Mercedes startet den første utviklingen av Geländewagen, og året etter bestemte de seg for å faktisk lage en «lettvekt firehjulsdrevet terrengbil for privat bruk».

For Mercedes var dette bokstavelig talt nytt terreng, og det var også testområdene som inkludert Sahara og polarsirkelen. Så det tok ytterligere seks år før de endelig kunne presentere resultatet, en imponerende terrengbil i en helt ny G-klasse.

Siden har Mercedes holdt liv i modellen som er kjent under flere navn, Geländewagen, G-wagen, G-klasse eller rett og slett bare G. Faktisk levde 1. generasjon helt til 2018, noe som er ganske så oppsiktsvekkende, for det var først for tre år siden 2. generasjonen kom.

Nå viser Mercedes det neste utviklingstrinnet, som selvsagt er en G-klasse i helelektrisk drakt.

‒ Geländewagen har vært et ikon i over 40 år, og er en modell de aller fleste har et forhold til, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Når Mercedes-Benz blir helelektrisk i 2030, er det fantastisk å se at legendariske G-klasse fortsetter å være en del produktporteføljen, med terrengegenskaper en G-klasse-kunde forventer.

Nå er det absolutt ikke noe sjokk at G-klasse også finner veien inn i det elektriske EQ-serien.

Faktisk kunne selveste Arnold Schwarzenegger, skuespilleren som sørget for at vanvittige Hummer også ble laget til privatfolket og som er en stor fan av G-wagen, avsløre nyheten da den nye generasjonen kom i 2018.

The Terminator og Mr. Univers hadde nemlig snakket med daværende styreleder for Daimler, og stakkars Dieter Zetsche turte nok ikke noe annet enn å bekrefte at «ja, vi skal lage en elbil-versjon også».

For etter at Arnold ba GM lage privatversjoner av de militære terrengkolossene kalt Humvees, ja, det som ble kanskje tidenes mest miljøuvennlige serieprodusert bil, på begynnelsen av 1990-tallet, ble han nemlig guvernør i California og dermed også en miljøforkjemper.

Nå hadde dette skjedd uavhengig av muskelbunten, for som Myhre påpeker skal Mercedes bli helelektrisk, og det med en ny serie kalt EQ.

Denne følger den «vanlige» klasseoppskriften, og dermed kommer den elektriske terrengbilen til å hete EQG.

Concept EQG som nå vises fram følger den klassiske silhuetten som G-klasse er blitt kjent for, noe som betyr et ganske firkantet ytre. Men den ser også ganske moderne ut.

Konseptet har også fått elbil-grep som at den klassiske beskyttelseslisten er byttet ut med belyste striper, mens delelinjen på den tofargede lakken går via panseret og gir den nok et særpreg.

Videre har Mercedes gitt den moderne runde lykter, mens den vanlige grillen er byttet ut med et svart panel og en lysende stjerne i midten.

Konseptet er utstyrt med 22-tommers hjul, og bak har tyskerne byttet ut reservehjulet med det som kan minne om en stor ladeboks. På toppen er det plassert et ganske flatt takstativ i høyglanset sort, som danner en «G» om man ser den ovenfra.

Den hvite LED-stripen som er integrert i frontkanten på takstativet, er en moderne tolkning av søkelyset som er uunnværlig for krevende terrengopplevelser, og understreker dermed at denne er laget for å trives i terrenget.

For å beholde de robuste egenskapene er Concept EQG basert på den samme sterke rammen, og har uavhengig fjæring på forakselen og stiv bakaksel. Mercedes forklarer også at chassiset er nyutviklet for integrering av den elektriske drivlinjen.

De har også montert på fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, og med et batteri integrert i rammen som sørger for et lavt tyngdepunkt vil den nok håndtere det meste av utfordringer.

Ikke minst når vi vet at elbiler har fullt dreiemoment allerede fra start av, og Concept EQG byr også på en girbar 2-trinns girkasse som bør hjelpe godt til. For ja, målet er en klatrekapasitet på opptil 100 prosent på egnet underlag.

Mercedes tar altså like seriøst på jobben med EQG som med en vanlig G-klasse, og det betyr også at den skal testes rundt den berømte 5,6 kilometer lange testbane lokalisert på Schöckl-fjellet i Graz. Der skal den også få «Schöckl proved»-kvalitetssertifikat som er obligatorisk for 463-serien.

Og så får vi håpe den også får godkjent-stempelet fra Arnold, slik at Daimler-sjefene slipper å bekymre seg for besøk av muskelbunten som faktisk er født i utkanten av Graz.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter