Elbilversjonen av populære Megane

Får en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer og 220 hk «under panseret». Og ja, en ny logo!


Det er få biler som er så populær som Renault Megane. Dette er nemlig en ganske moderne og kompakt bil på under 4,4 meter, noe folket nedover i Europa setter stor pris.

Så langt har Renault skuflet ut over 7 millioner Megane-modeller, og det franske merket har ingen planer om å la den seile inn i solnedgangen nå som det skal handle om elbiler.

Megane har allerede fått en løsning som heter E-Tech Plug-in, noe som er et hybridsystem som blant annet kommer med løsninger og teknologi fra formel 1. Og nå har også det siste steget på evolusjonsstigen hatt verdenspremiere, den rene elbilversjonen kalt Renault Megane E-Tech Electric.

Dette er den første elbilen som utnytter den nye plattform kalt CMF-EV helt ut, og Megane Electric har fått et 60 kWh batteri som kun 110 mm tykt og en elmotor på 160 kW (220 hk) og 300 Nm med dreiemoment.

Man kan altså si at dette er elbiler versjon 2.0 for Renault, som kom med Zoe i 2012.

Den nye plattformen haker også av andre viktige egenskaper, som optimalisert vektfordeling, lengre akselavstand og lavt tyngdepunkt. Dette bør gi elbilen smidige kjøreegenskaper og selvsagt enda mer plass i kupeen.

Dette gir en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer, og lading på 130 kW åpner for 300 nye kilometer rekkevidde i løpet av 30 minutter.

Megane E-Tech Electric er altså et barn av CMF-EV, og denne har fire store fokus-områder; design, kunstig intelligens, nettoppkoblinger og interiørets layout.

For Megane Electric betyr dette blant annet et nytt innvendig speil som har et integrert kamera som skal gi føreren den fulle oversikten, samt et nytt OpenR-displayet og OpenR Link-multimediesystem.

Dette er utviklet av Google og basert på Android Automotive OS, noe som betyr at den leveres med Google Assistant, Google Maps og Google Play. Renault sammenligner like godt Megane E-Tech Electric med en smarttelefon.

Dette åpner også for en enda mer integrert Google-assistent, noe som betyr at det er mulig å gi talekommandoer via «Hei, Google», eventuelt er det mulig å trykke på talekontrollknappen på rattet.

Bilen kommer også med 26 førerassistentsystemer, og kan også by på et nytt utvendig design.

Den helelektriske Megane er ganske så kompakt, 4,21 meter lang, og kan skilte med LED-frontlykter, lysbånd med 3D-effekt bak, detaljer i gyllen krom og svart tak er andre karakteristiske designdetaljer.

  • Velkomstlys
  • 20-tommers lettmetallfelger
  • Ny lyssignatur foran og bak
  • Ny Renault-logo
  • Nytt emblem

Det ganske så flate batteriet og akselavstanden (2,70 meter) frigjør ytterligere plass, og nettopp plass har Renault vært svært så opptatt av med Megane Electric. Batteriet og det nye OpenR-dashbordet har gitt enda mer plass, 209 mm beinplass i baksetet og 33 liter oppbevaringsplass.

Bakerst har Renault klart å gi bagasjerommet et volum på 440 liter, mens ladekabelen har fått et eget lite lagringsrom der bak.

Electric-utgaven har også fått integrerte og smarte dørhåndtak. Her skyves håndtakene automatisk ut, og trekker seg deretter inn igjen etter to minutter eller når bilen begynner å kjøre eller dørene blir låst.

Renault vil tilby tre utstyrsversjon for elbilen, Equilibre, Techno og Iconic, og det er også to motorvarianter ‒ en på 130 hk og en på 220 hk.

Renault vil også by på to batteriversjoner, hvor 40 kWh får en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer og det på 60 kWh altså skal klare 470 kilometer.

Den kommende elbilen er ventet til Norge i løpet av våren, og her er bilder av Renaults elbil versjon 2.0:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter