Nio har voldsomme ambisjoner, og vil rett og slett revolusjonere bilbransjen. Det viser det første utstillingsloket i Europa, for det er nemlig lokalisert på Norges mest fasjonable adresse ‒ Karl Johans gate rett over Stortinget og med Slottet rett opp i gata.
Det relativt unge kinesiske merket nøyer seg ikke kun med å lage og selge elbiler på den tradisjonelle måten, men tenker også i nye baner.
Det inkluderer byttestasjoner for batterier, noe som åpner for at brukerne kan få en fulladet elbil på kun tre minutter.
Det inkluderer også ting som å selge elbiler uten batterier, lage seg et eget nettsamfunn i appen med mange hundretusener av brukere, og selvsagt det nye som nå brer seg med å hente og levere biler.
Tilbake i mars ble det klart at Nio også etablerer seg her i Norge, det europeiske episenteret for elbiler. Siden har snøballen rullet raskere og raskere, og fredag (1. oktober) åpner Nio House i Karl Johan for publikum.
– Det har vært 147 hektiske dager, men vi er overveldet over den positive mottakelsen vi har fått i Norge så langt, sier Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge.
‒ Brukere, samarbeidspartnere, myndigheter og media ser ut til å anerkjenne at vi forsøker å bygge opp et unikt økosystem og brukeropplevelser her i Norge.
I visningslokalet, noen hundre meter unna Polestars visningssenter i Øvre Slottsgate, kan de boltre seg på hele 2.000 kvadratmeter fordelt over flere etasjer, og dette skal ikke kun være et vanlig visningslokale.
Nei, Nio understreker at i Nio House Oslo skal det være en rekke aktiviteter, deriblant yoga(!), og jaggu finner vi ikke en café i lokalet også. Ja, og ting som et bibliotek og et galleri.
Og selvsagt biler.
Når dørene åpner kan publikum sjekke ut den ganske så imponerende framtidsvisjonen Nio Eve, en selvkjørende og ganske så unik bil.
Også den imponerende Nio EP9 som satte rekord rundt fryktede Nürburgring Nordschleife for noe år siden har funnet veien til Karl Johan, og selvsagt den som er aller viktigst for Nio Norge akkurat nå ‒ Nio ES8.
Nio Norge har allerede sluppet det meste av info rundt bilen, og norske journalister har allerede prøvekjørt den kommende SUV-modellen.
Men prisene har de holdt hemmelig. Fram til nå.
For sammen med åpningen av Nio House kommer også prisene, og de befinner seg i Audi e-tron-landet.
Nio ES8 er mulig å få i to forskjellige batteriversjoner, en på 75 kWh og en på 100 kWh. Det er sistnevnte som kommer på det norske markedet først.
Som vi skrev til å begynne med er det mulig å bestille bilen uten et batteri, og dermed går også startprisen betraktelig ned. Inngangspris for Nio ES8 med et 75 kWh batteri (375 km WLTP-rekkevidde) er 609.000 kroner, og med et 100 kWh stort batteri (500 km WLTP-rekkevidde) starter den på 679.000 kroner.
De som går for en elbil uten et batteri må ut med 519.000 kroner, og da koster det 1.399 kroner i måneden å leie et 75 kWh batteri og 1.999 kroner for å leie et 100 kWh stort batteri.
I tillegg kjører Nio Norge også på med to spesialversjoner hvor det aller meste av utstyr er inkludert, og disse er kalt Signature Edition. Den med 100 kWh er klar for umiddelbar levering.
Nio kaller sitt batterileie-system for BaaS (Battery-as-a-Service), og den drøyt 5 meter lange SUV-modellen er mulig å få både med seks og sju seter.
Her er den komplette prislisten.
Priser for biler inkludert batteri:
Modell: 75 kWh batteri: 100 kWh batteri: Nio ES8 7-seter 609.000 kr 679.000 kr Nio ES8 7-seter Signature 689.000 kr 759.000 kr Nio ES8 6-seter 619.000 kr 689.000 kr Nio ES8 6-seter Signature 699.000 kr 769.000 kr
Priser for bilen uten batteri:
Modell: Pris: Mnd. leie 75 kWh: Mnd. leie 100 kWh: Nio ES8 7-seter 519.000 kr 1.399 kr 1.999 kr Nio ES8 7-seter Signature 599.000 kr 1.399 kr 1.999 kr Nio ES8 6-seter 529.000 kr 1.399 kr 1.999 kr Nio ES8 6-seter Signature 609.000 kr 1.3999 kr 1.999 kr
Nio vil altså revolusjonere elbilmarkedet, og har allerede etablert et norsk råd som skal komme med innspill og ideer til Nio som kan føre til nye tjenester og løsninger.
Brukerpanalet er kalt Nio User Advisory Board, og ut av 650 norske kvinner og menn som søkte seg dit har Nio Norge invitert 200 til å danne rådet.
Under en presseseanse i Nio House i dag (30. september) var det også et titalls kinesere, og hvor hardt Nio satser på Norge viser også Nomi.
Dette er en interaktiv hjelper som føreren kan snakke til, og her trenger du ikke engelskkunnskaper som hos mange andre bilmodeller.
Nio har nemlig klar en norsksnakkende Nomi allerede fra start av, og det viser hvor seriøst Nio tar den norske satsingen.
Det kinesiske merket ble etablert så sent som i 2014, og sportsbilen EP9 var den første de kunne presentere, etterfulgt av ES8 som nå er til salgs i Norge.
Denne ble fulgt av ES6, lillesøsteren til ES8, i 2019, og i 2020 viste de fram EC6, en mer coupépreget SUV.
Videre er planene for Nio modellene ES3, ET5 og ET7, samt en minivan kalt EF9.
Hvor mange av alle disse som finner veien til Norge er ikke så godt å si, men under kan du iallfall se tre modeller som besøkende på Nio House i Oslo nå kan sjekke nærmere ut.
Les også:
- Pickup-produsent lover over 800 km rekkevidde
- Åpner for skaderegister knyttet til biler
- Denne markerer at Peugeot rundet 211 år