Åpner for skaderegister knyttet til biler

Regjeringen går til kamp mot skjulte skader på bruktbiler.


I fjor etterlyste NAF et sentralt og offentlig register for skader på biler, for det skjer faktisk at bilen med skjulte skader selges på bruktmarkedet.

Det er ikke bare et problem for de som kjøper en bil ute å vite at den har vært skadet, men det er også et trafikalt problem. Tidligere skadde biler kan nemlig også være trafikkfarlige.

Vegdirektoratet svarte slik offentlige organer og ikke minst politikere ofte gjør, for de var både positive og negative. NAF fikk altså ikke et avklarende svar.

Men nå entrer samferdselsminister Knut Arild Hareide debatten, og han ønsker et sentralt skaderegister for biler.

‒ Det er viktig å kunne være trygg på at bilen du kjøper ikke har alvorlige skader som det ikke opplyses om, og som kan ha betydning for trafikksikkerheten, sier samferdselsministeren.

‒ Derfor har Statens vegvesen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, utredet behovet for et skaderegister for bil. Denne utredningen vil vi nå arbeide videre med, i samråd med berørte aktører.

Det er ikke bare NAF som har etterspurt et slikt skaderegistrer, men også Forbrukerrådet, Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening har etterlyst dette.

Samferdselsdepartementet har vært i dialog med alle disse, og i august i fjor ba de Statens vegvesen om å «utrede behovet for å tilgjengeliggjøre skadeopplysninger for bil og et eventuelt rettslig grunnlag for dette nærmere». Denne utredningen ble levert i sommer.

Vegvesenet konkluderer med at det er både hensiktsmessig og fornuftig å etablere et offentlig tilgjengelig skaderegister, slik at man hindrer at kjøretøy med betydelige skader som kan gå utover trafikksikkerheten blir omsatt i bruktbilmarkedet.

Tidligere skadde biler må altså kunne dokumentere at de er forsvarlig reparert. 

Det foreslås at et skaderegister bør baseres på opplysninger fra forsikringsselskapene, og suppleres med informasjon om verkstedsreparasjon.

Utredningen tar ikke stilling til organisering og eierskap for et eventuelt register, men peker på behov for lovendringer. Samferdselsdepartementet vil nå arbeide videre med saken i samråd med berørte aktører.

‒ Et slik register vil bedre forbrukervernet ved bruktbilkjøp, og ikke minst styrke trafikksikkerheten fordi det vil gjøre oss tryggere på at biler med alvorlige skader ikke vil kjøre på veiene våre, slår Knut Arild Hareide fast.

Les også:

Les mer om:

Nyheter