Det er ikke alltid så greit å henge med de nye modellene til Mercedes, og en av de mer ferske er GLC. Den erstattet nemlig GLK så sent som i 2015, som på sin side var en lillesøster i GL-klassen til tyskerne.
Som C-bokstaven viser er altså GLC en kompakt SUV i C-segmentet, og da bilen ble introdusert i 2015 målte den 4,66 meter i lengden og var 1,64 meter høy.
-->
Denne utgaven er nå historie, for tilbake i juni kunne stjernemerket presentere en ny og selvsagt enda mer moderne GLC. Og den var også litt større enn forgjengeren.
Med en lengde på 4,72 meter er 2. generasjon GLC 60 mm lengre, og det kan man også finne bevis på helt bakerst ‒ bagasjekapasiteten har økt med 70 liter. Bagasjerommet lyder på 620 liter, og legges seteryggene bak ned spretter dette opp til spandable 1.640 liter.
I flere år har Mercedes gitt nye generasjoner av bilene enda mer teknologi fra selveste S-klasse, og nye GLC kommer også med en digitalisert innside med 2. generasjons MBUX, har et røntgensyn og digitale lys ‒ som storesøster med stor S.
MBUX er som de fleste vet multimediasystemet, mens et 360 kamera kan gjøre panseret gjennomsiktig i skjermen og dermed også vise bakken under fronten. Digital Light er disse imponerende lysene med flere millioner piksler som også åpner for projiseringsfunksjoner, og slike lykter er ekstrautstyr for nye GLC.
Men det kanskje aller mest imponerende med bilen er den elektriske rekkevidden. Elbilene til Mercedes heter som kjent EQ, og EQC er den helelektriske søsteren til GLC. Men den «ordinære» C-modellen er også elektrifisert, og kommer også som ladbar hybrid. Og dette er voldsomme greier.
Først ut er nemlig ladehybriden GLC 300 e 4Matic som har en elektrisk effekt på 100 kW (134 hk) og et dreiemoment på 440 Nm, og her er det også mulig å velge en kjøremodus som gir elektrisk kjøring for de best egnede delene av ruten ‒ for eksempel i byområder.
Batteriet er ganske så stort og huser hele 31,2 kWh, og Mercedes forklarer at selv med helt utladet batteri er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. Det er også en 11 kW-lader tilgjengelig.
Mercedes oppgir den elektriske rekkevidden for GLC 300 e til mellom 118 og 130 kilometer, så en strekning som Oslo-Sandefjord bør altså være innen rekkevidde kun ved bruk av elmotoren. Det er imponerende.
Ladehybriden har også en bensinmotor med 204 hk og 320 Nm, og systemeffekt for 300 e-utgaven er oppgitt til 313 hk og hele 550 Nm.
Det kommer også en mildhybridversjon av nye GLC med 197 hk og 440 Nm, og her er det tilgjengelig en elektrisk boost bestående av 23 hk og 200 Nm.
Men ettersom ladehybriden GLC 300 e 4Matic kun koster 5.000 kroner mer enn mildhybriden kalt GLC 220 d 4Matic, så er det vel all grunn til å tro at det er førstnevnte som går seirende ut av denne salgsduellen.
Nye GLC kommer også med AirMatic luftfjæring og bakakselstyring, noe som bør betyr gode kjøreegenskaper både på asfalten og på grusveier.
‒ Nye GLC har blitt en større bil, og tilbyr både fantastisk komfort og attraktive teknologielementer hentet direkte fra S-Klasse. Spesielt imponerende er den ladbare hybriden med en klasseledende elektrisk rekkevidde på opptil 130 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
De åpner nå for bestilling og har altså prisene klare, og de forventer også at den nye generasjonen får norsk asfalt under dekkene før vi går inn i 2023.
Dette er prisene før levering:
Mercedes GLC 300 e 4Matic: 827.000 kroner
Mercedes GLC 220 d 4Matic: 822.000 kroner
Her er bilder av 2. generasjons Mercedes GLC:
Les også: