Volkswagen er som kjent i gang med en gigasatsing når det kommer til elbiler, og ingen slipper unna.
Og Volkswagen Nyttekjøretøy har for lengst vist fram den som skal sørge for overgangen til helelektriske kjøretøy, nemlig ID. Buzz.
-->
Men Buzzen er fortsatt et stykke unna produksjonen, for denne er planlagt å starte til neste år. Mer bestemt i Volkswagens Hannover-fabrikk.
Der skal de også produsere en helt ny generasjon av Multivan, som også markerer det første steget mot ID. Buzz.
For denne blir tilgjengelig som Multivan eHybrid, en ladbar hybrid som leveres med enten 6 eller 7 seter avhengig av utstyrsmodellen.
– Dette er den legendariske Folkevognbussen i ny drakt, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, og viser til den populære minibussen fra Volkswagen som ble svært folkekjær gjennom flere tiår.
Hybriden er mulig å bestille som «Life» og «Style» som åpner for inntil 7 seter, mens topputgaven «Energetic» leveres med 6 seter.
‒ Dette er en moderne og framtidsrettet flerbruksbil med svært god plass, perfekt for enhver familie. Velger du panoramaglasstak får den en god romfølelse. Modellen gir folk frihet og fleksibilitet i hverdagen. Den ladbare hybriden har et helt unikt skinnesystem som gjør det enkelt å flytte eller ta ut setene. Alt avhengig av hva du skal bruke bilen til, sier Wirak.
Nye Multivan eHybrid er altså mellomsteget mot den helelektriske ID. Buzz.
‒ Harald A. Møller og Volkswagen skal være ledende i arbeidet med å elektrifisere bilparken både for privatbiler og nyttekjøretøy, sier direktøren.
Volkswagen begynte allerede i vår å pirre med en ny Multivan, som til slutt fikk verdenspremiere i juni.
Drøyt fire måneder senere åpner altså Harald A. Møller opp for salget, og dermed er også prisene klare. Og sammenlignet med dagens utgave som er en ren dieselbil framstår nye hybriden som det reneste kuppet.
Denne kostet nemlig 1.160.700 kroner, mens Multivan eHybrid starter på 699.900 kroner. Dette er Life-utgaven kombinert med kortversjonen.
Den dyreste, Energetic kombinert med langversjonen, har en startpris på 913.900 kroner, altså nærmere 250.000 kroner under dagens dieselversjon.
‒ Den nye ladbare hybriden, Multivan eHybrid, blir et fint tilskudd på personbilsiden, i tillegg til Caravelle og ikke minst den helelektriske ID. Buzz, som skal lanseres i 2022, slår Wirak fast.
Les også: