De europeiske merkene i den store Stellantis-gruppen har tatt en litt annerledes vei når det kommer til elbiler enn mange av konkurrentene, og det bør kundene bokstavelig talt sette pris på.
Et merke som Peugeot er en av de som har prøvd å holde størrelsen på batteriet nede, og dette har spesielt en fordel. Mindre batterier er billigere å produsere og trenger naturligvis ikke like mange råstoffer som de større, og det som finner veien i splitter nye E-308 er på 54 kWh brutto og består av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt.
-->
Men mindre batteri betyr også en mer begrenset rekkevidde, men dette har Peugeot tatt høyde for.
De har nemlig gjort sin elbiler svært så effektiv, for akkurat som en bensinbil spiller forbruket inn på rekkevidden. For Peugeot E-308 er dette opplyst til svært så pene 12,7 kWt per 100 kilometer.
Å utstyre en elbil med et mindre batteri har altså en del å si for utsalgsprisen, og nå vet vi hva en Peugeot E-308 kommer til å koste.
Den norske startprisen er nemlig offentliggjort, og den lyder på 418.900 kroner.
‒ Vi ser frem til å få denne bilen til Norge, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
‒ En ferdig utstyrt E-308 GT gjør det enkelt for de som ønsker seg en ny og spennende elbil. E-308 GT tilbyr en unik kombinasjon av et høyt utstyrsnivå, design, kjøreglede og lavt forbruk.
Peugeot E-308 lanseres kun i GT-versjonen, og det betyr at startprisen faktisk ikke bør gå all verden opp gjennom en masse tilvalg. For her er det meste allerede bakt inn i standardversjonen.
Dette inkluderer ifølge Peugeot Norge blant annet dette:
Seter i skinn/Alcantara
Full LED Matrix adaptivt frontlyssystem med fjernlysassistent
Peugeot i-Connect Advanced 4G med navigasjon og «over the air» oppdateringer
10-tommers berøringsskjerm i midtkonsoll
Trådløs CarPlay eller Android Auto
10-tommers 3D head-up instrumentpanel
Adaptiv cruisekontroll stop&go
Parkeringssensorer foran og bak med 180-graders ryggekamera
Proximity Keyless (nøkkelfri inngang og start)
18-tommers aluminiumsfelger
Vi snakket om batteriet, men hva så med rekkevidden?
Peugeot har gjort bilen så lett som mulig og optimalisert girutvekslingen for å strekke ut rekkevidden mest mulig, og i tillegg har de hatt fokus på aerodynamikken både foran og under bilen.
En motor på 156 hestekrefter og 260 Nm skal også bidra til en lengst mulig rekkevidde, og resultatet er at en E-308 skal rulle over 400 kilometer ifølge WLTP på en lading. Noe mer konkret enn det er ikke Peugeot Norge.
‒ Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk, sier Hensel.
‒ I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre elbilen billigere både i innkjøp og i bruk.
Salget rundt Peugeot E-308 GT er altså i gang, og bilen er ventet på markedet i løpet av høsten.
Les også: