Prisen for Audi e-tron GT med 598 hk er klar

Endelig har dagen kommet. Drøyt tre år etter at Audi viste fram en helelektrisk GT-modell, lanseres elbilen som fokuserer på kraft og kjøreglede.


Audi e-tron har vært en overraskende stor suksess her i Norge, og bilen som starter på nærmere 600.000 kroner føk rett til topps på bestselgerlisten for 2020.

Elbilen er selvsagt en «ekte» Audi, men her snakker vi om en familievennlig og luksuriøs SUV. Men Audi er også kjent for sine spreke og sportslige modeller, og da tenker vi spesielt på de berømte og mange RS-utgavene de har kommet med.

Og tyskerne har selvsagt ikke glemt denne arven i overgangen til elbiler, og faktisk fikk vi den første smakebiten på hva de hadde på gang i november 2018. Da viste de fram prototypen av e-tron GT, en slektning av Porsche Taycan.

Allerede året etter kom Porsches sportslige elbil på markedet, men vi har måtte vente på GT-medlemmet i e-tron-familien.

Men nå er ventetiden over, og Audi har endelig lansert sin sportslige og kjøreglade coupémodell.

‒ Helt siden konseptbilen ble vist for første gang, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Audi e-tron GT som er satt sammen på den samme plattformen som Taycan er utviklet i nært samarbeid med Audi Sport, og skal produseres på samme fabrikk som Audis aller råeste serieproduserte bil ‒ Audi R8.

Sport-avdelingen har et litt annen fokus enn Audi generelt, og for denne gjengen er det aller viktigste ting som akselerasjonen, bremseegenskaper, ytelser og selvsagt kjøreegenskapene generelt. I sum betyr dette at e-tron GT får det beste fra to verdener.

‒ Bilen kombinerer det beste fra Audis satsing på emobilitet og Audi Sports rike motorsporthistorie. Det er en vaskeekte, elektrisk gran turismo for framtiden, og representerer alt Audi står for, slår Sinervo fast.  

En gran turismo, altså GT, er en bil med sportslige egenskaper som er skapt for landeveiskjøring, og e-tron GT har iallfall de ytre målene som tyder på at man kan sluke de mange milene ganske så fort og komfortabelt.

Elbilen er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og kun 1,42 meter høy. Sammen med sine flytende linjer gjør dette elbilen til en ganske så aerodynamisk bil, og e-tron GT har en luftdrag-verdi på kun 0,24 Cw ‒ et tall helt oppe blant de beste i bilverden.

Men kanskje enda mer interessant er akselavstanden, som er på hele 2,90 meter. Det betyr at dette ikke er en tradisjonell GT med dårlig plass i baksetet, men en som også voksne bør kunne sitte ganske komfortabelt i der bak.

Helt bakerst er det et bagasjerom som rommer 405 liter, og ytterligere et foran på 81 liter.

‒ Selv om e-tron GT er en elektrisk gran turismo med ekstreme ytelser, er det likevel en praktisk bil som dekker de aller fleste behovene en aktiv familie har, med rommelig bagasjerom og ytterligere lagringsplass foran, god innvendig plass, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde. Det er det som gjør e-tron GT helt spesiell, den er nemlig alt det du vil at den skal være, sier Sinervo.

GT betyr altså også sportslige egenskaper, og Audi har tatt det seriøst.

Den sportslige elbilen kommer i to utgaver, e-tron GT quattro og RS e-tron GT.

Hos Audi e-tron GT quattro yter de to motorene henholdsvis 238 hk foran og 435 hk bak, og totalt gir dette en samlet effekt på 476 hk. Audi har også utviklet en boost-funksjon via launch-kontrollen som virker i 2,5 sekunder, og da spytter e-tron GT quattro ut 530 hk. Dreiemomentet er på 630 Nm.

Dette gjør at lillesøsteren klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder, mens toppfarten er på 245 km/t via et 2-trinns girsystem montert på den bakre motoren.

RS e-tron GT hever lista ytterligere selv om frontmotoren er den samme, for her snakker vi om hele 456 hk hos motoren bak. Totalt byr denne på en systemeffekt på 598 hk, noe som økes til 646 hk med boost-effekten. Her er dreiemomentet på formidable 830 Nm.

Storesøsteren klarer 0-100 km/t på lynraske 3,3 sekunder, og her er toppfarten satt til 250 km/t.

Audi har selvsagt også tenkt på kjøreegenskapene, hvor ting som Audi drive select, firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak sørger for å gjøre bilen både sportslig og komfortabel ‒ altså GT-verdens kjerneverdier.

En viktig del av elbiler generelt er selvsagt rekkevidde og ladefart, og e-tron GT er utstyrt med et batteri på 86 kWh som åpner for en rekkevidde på 488 kilometer ved blandet kjøring.

e-trons plattform åpner også for teknologi på 800 volt (400V normalt), noe som er viktig for ladefarten. Så de to elektriske GT-utgavene kan lades med en toppfart på hele 270 kW, noe som i teorien fyller den med 100 kilometer rekkevidde på kun fem minutter. Under ideelle forutsetninger, tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 prosent, melder Audi.

En ganske kul ting med e-tron GT er at navigasjonen også spiller også på lag.

Audi forklarer at denne baserer seg på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, og dermed skal systemet finne den beste ladestasjonen langs ruten. Om lag en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når den raskeste ruten velges som navigasjonskriterie for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.

Men det er et område helelektriske GT-modeller sliter med å innfri, nemlig lyden. For slike biler skal gjerne ha en litt grommere lyd, men elbiler er som kjent ganske så lydløse.

Audi har også tenkt på dette, og kommet opp med en lydkulisse som skal skille den fra den elektriske SUV-modellen. Her byr e-tron GT på forskjellige lydbilder alt ettersom hva som er valgt av moduser.

– Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, og det er bare å glede seg for kundene som allerede 18. februar kan besøke våre forhandlere og bestille drømmebilen, sier Sinervo.

Startprisen er 899.900 kroner, og inkludert i den prisen er ting som varmeseter foran og panorama glasstak. Audi feirer også med en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

Bilene lanseres til våren, og her er prisene for de fire utgavene Audi tilbyr:

  • Audi e-tron GT: 899.900,-
  • Audi e-tron GT Plus: 946.900,-
  • Audi e-tron GT Pro: 999.900,-   
  • Audi RS e-tron GT: 1.269.900,-

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter