Premiere på Genesis nye elbil GV70

Mange venter spent på hva Genesis kan få til i Europa, for det er noen virkelig lekre biler de har på gang. Electrified GV70 er intet unntak.


Da Genesis i fjor bekreftet at de også kommer til Europa, hadde de fem modeller som hadde fått grønt lys. Europa-spesialen G70 Shooting Brake samt de «vanlige» modellene G70, GV70, G80 og GV80.

Mange like bokstaver og tall her, men det er system bak de litt kryptiske modellnavnene.

-->
G står for Genesis, mens V står for Versatility, altså allsidighet som i en SUV. Nummeret viser hvilken type bil det er. Jo lavere dette er jo mer atletisk er den, og jo høyere det er jo mer elegant skal bilen være.

I sommer viste de fram en veldig lovende elbil, nemlig den aller første modellen som er en dedikert elbilmodell. Den heter GV60, og er satt sammen på den nye plattformen fra Hyundai-gruppen kalt E-GMP. Ja, den som står bak de nye Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Så i tillegg til smekre linjer, den er en slags crossover av coupé og SUV, kan Genesis GV60 skilte med all den nye teknologien som er tilgjengelig for Hyundai-gruppen.

Nå følger de opp med en storesøster i form av en helelektrisk versjon av GV70, Electrified GV70.

Se på denne, da!

Genesis er altså luksusmerket til Hyundai, noe som betyr at disse bilene befinner seg et hakk opp fra modermerket. Electrified GV70 bygger selvsagt på søsteren GV70, og byr også på det samme to-linjer-designet Genesis er kjent for. Dette starter med de to frontlyktene i to linjer, og følger helt bak til de to-delte baklyktene.

Når det gjelder krefter og ytelser, står ikke Electrified GV70 tilbake for så veldig mange. Her er det to elmotorer og firehjulsdrift, og totalt kan elbilen skryte av 483 hestekrefter og 700 Nm dreiemoment i boost-modus. Dette sørger for å sende den opp til 100 km/t på rundt 4,5 sekunder.

Drivverket består også av en SUV-spesifikk e-Terrain-modus, den første for Genesis, noe som bør gjøre elbilen i stand til å takle de fleste terreng.

Men kanskje enda mer spennende er hva den byr av rekkevidde.

Her er det ikke så greit å vite hva WLTP-tallet faktisk blir, for Genesis opplyser dette i den koreanske CLTC-standarden. Dette er nemlig en modell med koreanske spesifikasjoner, så den som eventuelt kommer til Europa kan være litt annerledes. Men denne Electrified GV70 åpner for 500 kilometer målt i CLTC.

Gensis Europa er så snille at de estimerer hva vi kan forvente, og da sier de 400 kilometer på en lading. Så vi får se hva WLTP ender på.

Den gode nyheten er uansett at den kan lade med en fart på 350 kW takket være et 800-voltssystem, og da går 10-80 prosent på kun 18 minutter. Så nå begynner vi virkelig å snakke.

Genesis Electrified GV70 byr selvsagt på alt det andre elbiler som Ioniq 5 og EV6 kan tilby og litt til, inkludert V2L-lading (bilen kan fungere som en kraftkilde), Disconnector Actuator System (DAS) som åpner for automatisk og sømløs bytte mellom 2WD og 4WD, Smart Regenerative Braking, i-Pedal, ANC-R (Active Noise Control-Road) og Preview Electronic Control Suspension (Pre-view ECS) som skal sørge for optimale kjøreegenskaper.

Den nye elbilen har altså premiere under det pågående Auto Guangzhou, og der har den selskap av fire andre modeller ‒ G80 (sedan), GV80 (SUV) og to G70-modeller.

Men vi kan selvsagt ikke omtale den dedikerte elbilmodellen Genesis GV60 uten å vise et bilde av denne, så slik ser den ut:

Denne modellen får altså besøk av Electrified GV70 i den stadig voksende helelektriske Genesis-familien, så vi venter spent på hva Genesis planlegger videre inn i framtiden.

For som vi kan se av bilene av Genesis Electrified GV70 under virker dette svært så lovende:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter