Ser man på den norske registreringsstatistikken er Octavia den
viktigste modellen til Skoda Norge, iallfall til de begynner å rulle ut
elbilene. Så langt i år er den Norges 12. mest solgte bil, og det er
stort sett enten hybrider eller elbiler foran dem på listen.
solgt rundt 50 prosent mer enn Fabia, Skodas nest mest populære bil som er på
20. plass i Europa, ifølge Focus2Move. Så en ny generasjon Octavia er en viktig greie for den
tsjekkiske produsenten, som har gjort den populære modellen ny både utvendig og
innvendig. Dette er høydepunktene, ifølge Skoda Norge:
- Nytt utstyr: Head-up display,
«shift-by-wire»-girskift og nye Ergo-seter med massasje og ventilasjon
tilgjengelig - Nå endelig som plug-in hybrid, men også
mildhybrid og effektive bensin- og dieselmotorer - Enda rommeligere, og mer emosjonelt design
- Nytt interiør med digitalisert dashbord
- Enda sikrere med flere førerassistentsystemer
og innvendig kommer den med et oppdatert digitalt dashbord og to 10-tommers
skjermer.
er 4,68 meter lang og 1,82 meter bred ‒ 22 mm lenger og 15 mm bredere enn
dagens versjon. Akselavstanden er på 2,68 meter, noe som gir 78 mm med mer
beinplass bak og et solid bagasjerom for stasjonsvognen ‒ 640 liter. Et par nyheter er altså head-up-display og det nye
girsystemet med «shift-by-wire», noe som betyr at girspaken ikke er tilkoblet
girkassen mekanisk. Skoda satser altså tungt på Octavia, og flere førerassistenter
har funnet veien inn i Octavia iV.
det dukker opp hindringer, «Exit Warning» varsler dersom en syklist eller en
bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes, og «Hands-on Detect» oppdager om
føreren ikke lenger holder i rattet og stopper bilen. Adaptiv cruisekontroll og trådløs mobillading er også på
plass, og det er også mulig å få den med et lydanlegg med hele 12 høyttalere. En annen nyhet finner vi i drivlinjen, for Octavia følger i storesøster Superbs hjulspor og kommer som ladbar hybrid med generøs elektrisk rekkevidde. Dette er en 1.4-liters TSI i kombinasjon med en elektrisk
motor, hvor den totale effekten er på 204 hestekrefter og et samlet dreiemoment
på 350 Nm. Et batteri på 13 kWh gir en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer,
og den føyer dermed seg i rekken av biler som bryter den magiske 50-grensen. I tillegg har produsenten også oppdatert de andre motor-alternativene. Det er tre bensinversjoner, inkludert den ladbare hybriden. Den kommer også som en 3-sylindret 1.0-liters TSI med 110
hk, og en 1.5-liters TSI med 150 hk. Begge kan leveres som mildhybrider, og har
da betegnelsen eTEC. Det er også tre dieselmotorer med ny teknologi som senker
NOx-utslippet med opptil 80 prosent, og disse kommer enten med 115 hk, 150 hk
eller 200 hestekrefter. De to sterkeste er også tilgjengelig med firehjulsdrift. Ikke bare kommer den med tre utstyrsnivåer, Active, Ambition
og Style (Scout kommer til senere), men den er faktisk mulig å få nye Octavia med
tre andre alternativer enn standardchassiset også. Et som senker understellet 15 mm, et som hever det 15 mm og et med dynamisk støtdemping. «Dynamic Chassis Control» (DCC) senker alle modellene, utenom de ladbare hybridene, med 10 mm. Det er altså mulig å få den nye generasjonen både i en mer
sportsligere utgave og en mer terrengrettet versjon, og dermed bør de fleste
kunne finne sine favoritter. Og ja, selvsagt er paraplyen på plass. Skoda er kjent for sine smarte løsninger, og da spesielt paraplyen man finner i døren. Nye Octavia kommer også med kost, en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken, og mulighet for påfylling av AdBlue (dieselmotorer) med lastebilpistol. Den kommer også med en multifunksjons lastelomme under
hanskerommet, og to små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av
forsetene. Den blir også tilgjengelig med en såkalt sovepakke, hvor
baksetet blir utstyrt med to ekstra store nakkeputer og to pledd. Skoda har altså ikke spart på mye når det kommer til den nye
Octavia, men så er den også tsjekkernes aller mest populære modell. Skoda Octavia lanseres til sommeren, og før den tid kan vi
jo sjekke ut bilder av den nye generasjonen. Les også:
- Hva koster 0-100 km/t på 1,89 sek?
- Nå får de første heldiggrisene sine DB4 GT Zagato
- Audi kommer med bakhjulstrekk!