Det er ikke bare julaften 24. desember. 4. mars til neste år kommer det endelig et nytt spill i serien som mange anser som verdens beste kjørespill ‒ Gran Turismo. Av kjennere kun kalt GT.
Den første utgaven av spillet som kommer eksklusivt til PlayStation-konsollen kom i 1997, og siden har det kommet i fem nye hovedversjoner samt Gran Turismo Sport i 2017.
-->
Polyphony Digital er viden kjent for å bruke svært god tid på hvert nye spill de utvikler, og Gran Turismo 6 har nå rukket å bli åtte år. Men Gran Turismo 7 er altså på vei, og dette spillet full av superbiler blir tilgjengelig både til PlayStation 4 og PlayStation 5.
En av de digitale superbilene kommer med Porsche-merket, for nå tar også sportsbilmerket steget ut i den virtuelle spillverden med en unik modell for første gang.
‒ Et kjøretøy designet utelukkende for den virtuelle verden åpner for spennende muligheter for oss som ellers er sterkt regimentert i en vanlig designprosess for en serieproduksjonsbil, sier Michael Mauer, visepresident Style Porsche.
‒ Prosjekter som Porsche Vision Gran Turismo er spesielt verdifulle for oss i den kreative prosessen. Å videreutvikle vårt definerte Porsche Design-DNA og utveksling med designere fra andre bransjer er en viktig del av vårt arbeid.
Resultatet er dette:
Bilen skal altså både være futurisk og gjenkjennelig for Porsche-folket, og den har blant annet noen luftinntak foran som kan minne om Taycanen og baklys som kan minne om 911. Resten av utsiden er svært så aerodynamisk, så denne er laget for å råkjøre med.
Og nei, bilen har ikke eksosanlegg, så den er elektrisk.
Innsiden er om mulig enda mer futurisk, for der har de puttet inn et hologram-display foran føreren.
‒ Vi brukte lang tid på å vurdere riktig materialdesign bestående av karbon og titan. Målet var å redusere vekten og samtidig øke ytelsen, sier Markus Auerbach, leder for interiørdesign hos Porsche.
‒ I tillegg spiller bærekraftige aspekter også en rolle i framtidsrettede prosjekter. For eksempel brukte vi bare helt veganske materialer i konseptbilen.
En grunn til at Polyphony Digital bruker så lang tid på hver spill-utgave, er at sjefen sjøl, Kazunori Yamauchi, er en skikkelig detalje-freak. Alt må være perfekt.
Og det er åpenbart Porsche Vision Gran Turismo.
‒ Appellen til en Porsche kommer fra dens puristiske design, sier Polyphony Digital-presidenten.
‒ Og når det gjelder ingeniørkompetanse, følger både vi og Porsche den samme perfeksjonistiske filosofien. Vi deler den samme lidenskapen for racing og ser på framtiden til bilen.
Både Porsche og Polyphony Digital er opptatt av at spillerne skal få den riktige følelsen, så de som ratter denne digitale bilen rundt banene vil for eksempel oppleve haptiske tilbakemeldinger via kontrolleren som skal etterligne følelsen av rattet. Ifølge Porsche skal denne raske og direkte tilbakemeldingen minne om en ekte racerbil.
Porsche innser at dataspill som GT åpner for å nå potensielle nye kunder, og har siden 2017 jobbet med Gran Tursimo for å nå ut i dette nye markedet. Den foreløpige siste bilen var en Taycan Turbo S.
Og skal vi måle etter den første rene virtuelle bilmodellen som det tyske merket har utviklet spesielt for dataspill, Porsche Vision Gran Turismo, så er det nok mange nye som kommer til å kjøre en Porsche 4. mars neste år.
For dette er spesifikasjonene til nettopp den digitale superbilen:
Akselerasjon 0-100 km/t: 2,1 sekunder
Akselerasjon 0-200 km/t: 5,4 sekunder
Toppfart: 350 km/t
Toppeffekt: 820 kW (950 kW med overboost og launch-kontroll)