Porsches 911 GT2-beist satte ny rekord

911 GT2 RS har nå senket rekorden for gatelovlige biler rundt Nordschleife med nærmere fem sekunder. Se video.


Fra Porscheplatz i Stuttgart til Nürburgring Nordschleife er det 313 kilometer, og denne strekningen kjenner Porsche veldig godt. For er det et bilmerke som virkelig trives på verdens tøffeste racerbane er det sportsbilmerket.

Porsche har da også den ultimate rekorden rundt Nordschleife, og denne lyder på usannsynlige raske 5:19,546 minutter. Usannsynlig ettersom banen er på 20,8 kilometer, og snitthastigheten som rekordbilen holdt dermed er på vanvittige 233,8 km/t. Ja, snitthastigheten!

-->
Bilen som satte denne var en 919 Hybrid Evo som Porsche hadde pensjonert fra langdistanse-VM, hvor den tok tittelen både i 2015, 2016 og 2017. Etter at de tok den ut av mesterskapet fjernet de alle restriksjonene som holdt den innenfor FIA-reglementet, og slapp dermed løs alle de 1.160 hestekreftene i V4-motoren og elmotoren.

Denne bilen knep også banerekorden på Spa-banen, og det er litt av en prestasjon. For denne banen brukes også av formel 1-sirkuset, så da 919 Hybrid Evo ble klokket inn til 1:41,770 minutt i 2018 slettet den dermed den tidligere rekorden satt av Lewis Hamilton under kvalifiseringen til formel 1-løpet Belgias Grand Prix året før.

Så ja, det var en usannsynlig rask racerbil.

Porsche har også rekorden rundt Nordschleife for gatelovlige SUV-modeller, for 14. juni rattet Lars Kern en Porsche Cayenne Performance rundt banen på 7:38,925 minutter ‒ 3,3 sekunder raskere enn Audi RS Q8 som hadde den tidligere rekorden.

Ikke nok med det, Porsche har også rekorden for modifiserte biler, hvor en Porsche GT2 RS MR dundret rundt banen på 6:44,749 minutter tilbake i 2018.

Men den tiden er nå slått av en produksjonsmodell i sportsbilkategorien, for på samme dag som Lars Kern kusket den potente Cayenne-utgaven rundt banen luftet han også en Porsche 991 GT2 RS.

Målet var å komme under 6:48,047 minutter, rekordtiden som Maro Engel satt bak rattet på en Mercedes-AMG GT Black Series i november ‒ altså ikke under perfekte forhold.

Perfekte forhold hadde derimot Kern og Porsche 14. juni, for det var sommer, sol og 41 grader i banedekket.

Bilen var klar den og:

Porsche stilte opp med en 911 GT2 RS utstyrt med Manthey Performance Kit som er tilgjengelig for alle, og dekkene var Michelin Pilot Sport Cup 2 R godkjent for vanlig veibruk.

Kombinerer man de to tingene med den i utgangspunktet ville GT2-utgaven av 911, så går det lynraskt unna. Faktisk fortere enn noen andre produksjonsbiler i verden.

Kern klarte runden på 6:43,300 minutter, og slo dermed bestenoteringen til Mercedes med 4,75 sekunder.

Og for å strø litt ekstra salt i såret til Mercedes-AMG, kan Porsche by på dette bildet av bilen på tur rundt banen.

‒ 911 GT2 RS er som limt til banen med Manthey Performance Kit, du føler at du sitter i en racerbil ‒ spesielt i raske svinger, sier Kern, som har tre av de sju offisielle rekordene på Nordschleife ‒ alle selvsagt satt bak rattet på Porsche-biler.

Og han lot seg virkelig imponere av GT2 RS med Manthey-kittet.

‒ Det er virkelig fantastisk hvordan bilen sender sine 700 hestekrefter ned i bakken, og hvor utrolig bra den bremser på samme tid som den er enkel å kontrollere.

6:43,300 minutter betyr at Kern holdt en snitthastighet på formidable 185,87 km/t rundt banen, og et viktig element for et slikt snitt er altså den nye ytelsespakken.

Manthey Performance Kit består av deler og komponenter for både chassis, aerodynamikken og bremsene, og gjør om GT2 til et banemonster som sluker svingene.

Blant annet bidrar nye flaps på frontspoileren til å øke marktrykket på forakslingen fra 49 til 70 kilo ved 200 km/t, og en ny bakspoiler bidrar til å øke marktrykket på bakakslingen fra 93 til 200 kilo ved samme hastighet. Og jo mer marktrykk, jo bedre grep har bilen til underlaget.

Nürburgring forlenget runden rundt Nordschleife i 2019, noe som betyr at alle tidene før den nye offisielle strekningen ikke teller lengre. Men Porsche passet også på å stoppe klokken da Kern passerte 20,6 kilometer, og den tiden viste at 911 GT2 brukte 6:38,835 minutter rundt den gamle varianten.

Uavhengig av hvilket strekk som måles er Porsche 911 GT2 RS tredje raskest, kun slått av 919 Hybrid Evo og Volkswagens elektriske racerbil ID.R som dundret rundt banen på 6:05,336 minutter i 2019. Begge de to bilene er tatt ut av drift, noe som betyr at de ikke skal brukes mer til å sette rekorder.

Men den tredje raskeste lever i beste velgående. Og nå kan også du oppleve hvordan det er å sitte på en så rask runde som den 911 GT2 RS gjennomførte, så fest setebeltene og klikk play:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene