Denne elbilen skal om alt går etter planen sette ny rekord rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Porsche vurderer å sette denne elbilen i produksjon

En bil laget for å kjøre raskest mulig rundt Nordschleife som også kan kjøres på vanlige veier? Det kan bli en realitet med det helelektriske konseptet Porsche Mission X.


8. juni 1948 er en spesiell dato for Porsche. For ur-Porschen, 356-modellen, ble nemlig godkjent for bruk på veiene den dagen, og resten er som kjent historie.

En annen bil som Porsche vurderer å få godkjent for bruk på veiene ble vist fram eksakt 75 år senere, nemlig 8. juni 2023. Det var kvelden før utstillingen «75 Years of Porsche Sports Cars» på Porsche-museet i Stuttgart åpnet.

Dette er ikke hvilken som helst bil, men et konsept som er laget for å kjøre raskest mulig rundt «det grønne helvete», Nürburgring Nordschleife. Denne over 20 kilometer lange racerbanen er kjent som verdens mest krevende, og er spesielt viktig for tyske bilmerker som lager raske biler.

Porsche har rekorden i flere klasser ‒ den raskeste SUV-modellen med Porsche Cayenne Turbo GT, den raskeste sportsbilen med Porsche 991 GT2 RS med Manthey Performance Kit, den raskeste moderniserte bilen med Porsche GT2 RS MR og den raskeste prototypen med Porsche 919 Hybrid Evo.

Sistnevnte ble også brukt i langdistanse-VM, og da den ble pensjonert fjernet Porsche alle restriksjonene og sendte den rundt Nordschleife. Resultatet var en hakesleppende runde på 5:19,546 minutter ‒ den raskeste runden noensinne.

I helgen blir årets Le Mans gjennomført, og det nye konseptet til Porsche hyller også dette løpet med sine vippedører. Og dette er da også en spektakulær helelektrisk hyperbil.

‒ Porsche Mission X er et teknologifyrtårn som leder vei for framtidens sportsbiler. Den viderefører arven fra ikoniske sportsbiler, slik som 959, Carrera GT og 918 Spyder. Mission X vil være en viktig drivkraft for den videre utviklingen av fremtidige kjøretøy, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche AG.

‒ Å tørre å drømme og drømmebiler er to sider av samme sak for oss ‒ Porsche er Porsche fordi vi stadig forbedrer oss.

Konseptet er ganske kompakt med en lengde på rundt 4,5 meter og en bredde på 2 meter, mens akselavstanden er på 2,73 meter ‒ omtrent det samme som Carrera GT og 918 Spyder. Som en ekte racerbil har den fått to ulike hjulstørrelser, 20-tommers foran og 21-tommers bak. Felgene er også ekstraordinære og inspirert av turbiner for bedre nedkjøling av bremsene.

Høyden er dog litt annerledes enn den 1,3 meter høye 911 Carrera, og denne måler kun 1,2 meter fra topp til tå. For aerodynamikk har selvsagt vært svært viktig under designfasen.

Selve utseende har også vært viktig, og i tillegg til en røff Rocket Metallic finish har bilen under vinduene designelementer i en krabon-weave finish som skal gjøre strukturen på materialene gjenkjennelig.

Og skarpe blad-kanter gjør sitt til at hele bilen ser veldig muskuløs ut.

Sjekk dette:

Det er også en eggformet glasskuppel som leder luften gjennom en luftsluse bak, og dermed ser det ut som at bakvingen faktisk er bakt inn i selve karosseriet. Spesielt og ganske kult, akkurat som felgene.

Spesiell er også dørene som er inspirert av den legendariske racerbilen Porsche 917, og foran er det noen signaturlykter med den karakteristiske firepunktsgrafikken Porsche er kjent for. Den vertikale formen er inspirert av historiske racerbiler som Porsche 906 og 908.

Her er det også en kul funksjon. Når lyset aktiveres åpner det seg som et øye som blinker. «Blink of an eye», der altså.

Porsche Mission X viser også fram den nye logoen som er modernisert og kommer til vanlige modeller mot slutten av året, og denne finner veien både til panseret, rattet og midt i hjertet av Mission X’ hjul.

På innsiden er det to seter og et ratt inspirert av Formel-bilene, og konseptet er også utstyrt med flere kameraer ‒ til stor glede for sosiale medier. For her kan føreren bare trykke på opptaksknappen og dokumentere moroa for hele verden.

Og ja, passasjeren kan være tidtaker, for Porsche Design har laget en egen stoppeklokke for Mission X med både et analogt og digitalt display. Klokkene er designet for både racerbane og rallybruk, og kan vise blant annet rundetider eller annen viktig data føreren har bruk for, opplyser Porsche.

Så hva med de tekniske spesifikasjonene?

Som vi vet er det på gang flere helelektriske superbiler som senker 0-100 km/t til langt under 2 sekunder, et kappløp ledet av Rimac ‒ som er inne i Volkswagen-varmen gjennom fellessatsingen med selveste Bugatti. Og ja, det er ledet av Porsche, som for lengst har kjøpt seg inn i Rimac.

Skal Porsche Mission X bli den raskeste produksjonsbilen rundt Nordsløyfa bør den altså by på noe helt ekstraordinært, men tyskerne sier så langt ikke hva den eventuelt vil by på.

De nøyer seg med å avsløre at den får minst 1 hk per kilo, og at arkitekturen er designet rundt 900V-teknologi. Det betyr at den ikke bare vil kjøre lynraskt, men også lade rekordfort. Porsche opplyser også at bilen har mer marktrykk enn 911 GT3 RS, så dette er en bil som er limt til underlaget.

Ettersom Porsche allerede snakker om å sette ny rekord rundt Nordschleife for gatelovlige biler, så tyder alt på at tyskerne har tenkt å videreutvikle konseptet til å bli en bil som faktisk kan få vanlige skilter.

‒ Mission X bygger videre på det Porsche er kjent for. Vi streber kontinuerlig etter å forbedre våre biler og vår produktidentitet, dette er en viktig rettesnor for oss i utviklingen av alle Porsche-modeller, sier Michael Mauer, Head of Style i Porsche.

‒ Konseptbilen vi nå kan avdekke er en symbiose av klassisk motorsport-DNA og et luksuriøst helhetsinntrykk.

Den vil i så fall følge etter noen legendariske biler med Porsche-merket.

Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) og 918 Spyder (2013) var alle såkalte milepælsbiler ved å være henholdsvis den raskeste serieproduserte bilen i sin tid, første serieproduserte Porsche-modell som ble laget av karbonfiber og den første bilen som er godkjent for bruk på vanlig vei som brøt 7-minuttersgrensen på Nordschleife.

Porsche 959 med sine 450 hestekrefter og aerodynamiske egenskaper nådde en toppfart på 317 km/t, noe som den gang var verdensrekord.

Carrera GT var på sin side utstyrt med en V10-motor som huset 612 hk, mens den aller legendariske av trioen utvilsomt er hybriden 918 Spyder.

Denne 2-seteren hadde et drivverk som utviklet 887 hk og var altså godkjent for bruk på vanlige veier, og klarte 0-100 km/t på vanvittige 2,1 sekunder. Den rekorden er nå slått med inntoget av rene elbiler, og Rimac Nevera er den rakeste bilen opp til 100 km/t med 1,74 sekunder.

Hva Porsche Mission X kan klare blir spennende å se, og bildene av konseptet viser iallfall en ganske røff elbil som mest av alt minner om en ekte racerbil. Og den ser iallfall ut som en bil som er klar for Nordschleife.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie