En oppgradert Porsche Cayenne nærmer seg med stormskritt, og etter denne skal det komme en helelektrisk versjon av favoritten. (Fotos: Porsche)

Porsche utvider elbil-satstingen

Nå er det klart at også Volkswagen-gruppens «SUV-fabrikk» i Slovakia skal produsere den kommende helelektriske Porsche Cayenne.


2019 var startskuddet for Porsches elbilsatsting, for da kunne de presentere sin første rene elbilmodell, Porsche Taycan ‒ en elbil som det ruller nærmere 5.000 eksemplarer av bare her i Norge.

Den har altså vært en suksess, og sportsbilmerket tråkker nå enda mer på den elektriske gasspedalen. Neste ut har muligens et enda større salgspotensial, for det er på gang en helelektrisk Macan som skal komme til neste år.

-->
Året etter skal også en helelektrisk Porsche 718 presenteres, og til slutt har tyskerne på gang en helt ny SUV-modell som skal sitte på toppen av Cayenne. Denne skal komme en gang i løpet av andre halvdel av tiåret, og denne elbilen skal settes sammen på fabrikken i Leipzig.

Og altså en framtidig helelektrisk versjon av Cayenne.

Porsche tilhører som kjent den store Volkswagen-gruppen, og en av fabrikkene ligger i Slovakia. Denne kjenner styremedlem for produksjon og logistikk hos Porsche, Albrecht Reimold, veldig godt.

Han var nemlig både styreleder og medlem av Executive Board for Technology i Volkswagen Slovakia fra 2012 til 2016.

‒ Anlegget i Bratislava har gjort et enestående arbeid de siste årene, og har mottatt flere priser, sier han.

‒ Den framtidige Cayenne vil være den første helelektriske SUV-en som blir produsert der. Jeg er sikker på at teamet vil være forberedt og vil få den nye generasjonen til startstreken – når den tid kommer – i karakteristisk Porsche-kvalitet.

Cayenne er en svært viktig modell for Porsche, og er kjent som modellen som tok merket ut av den vanskelige tiden på 1990-tallet.

I fjor rundet modellen 20 år, og den er akkurat like sprek som den alltid har vært. Den sportslige SUV-modellen feiret nemlig jubileet med 95.604 leveringer bare i fjor, og er den aller mest populære Porsche-modellen.

Nærmest er Macan som endte på 86.724 utleveringer i 2022, mens Porsche leverte ut 40.410 biler av ikonet 911. Det ble for øvrig «kun» solgt 34.801 Taycaner i fjor, men grunnen til dette var mangelen på deler og flaskehalser i produksjonen.

Fabrikken i Slovakia er en slags SUV-ekspert og produserer biler som Audi Q8, Volkswagen Touareg og Skoda Karoq, og gjør seg nå klar for en oppdatert utgave av dagens Cayenne som kom i 2017 før de retter fokus på 4. generasjonen som altså vil by på et helelektrisk drivverk.

Denne inkluderer blant annet oppdateringer for drivverk, chassis, design, utstyr og tilkoblingsmuligheter, og målet er å oppnå et enda bredere spekter mellom den typiske Porsche on-road-ytelsen, langdistansekomfort og offroad-evne, opplyser merket selv.

At den også bør funke greit i Norge viser bildet under, for som med alle de andre nye bilene som Porsche lager har også den kommende Cayenne-utgaven blitt testet i ekstremt vinterklima.

Det vil helt sikkert også den helelektriske versjonen av den populære bilen bli, men den er altså noen år fram i tid. Før den tid skal Porsche presentere en litt fornyet Cayenne allerede i neste måned.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter