Det er en rekord som er viktigere enn alle de andre når det
kommer til sportslige biler, og det er den rundt den berømte Nordschleife. Porsche har den ultimate rekorden rundt den utfordrende
banen, og en spesialtilpasset 919 Hybrid Evo dundret rundt den 20,6 kilometer
lange banen på ufattelige 5:19,55 minutter.
gammel banerekord med over 51 sekunder, og snittfarten var på ubegripelige
233,8 km/t. 919 Hybrid Evo er en rendyrket racerbil som har vunnet
langdistanse-VM tre ganger, og kan selvsagt ikke sammenlignes med noe som det
er mulig å få skilt på. Som for eksempel den kommende Porsche Taycan. Elbilen har verdenspremiere under Frankfurt Motor Show som
bare er uker unna, og Porsche har åpenbart giret om nå. Elbilen tok nylig den høyst uoffisielle rekorden som den lengstkjørende
elbilen i løpet av 24 timer. Taycan tilbakela 3.425 kilometer i løpet av ett
døgn, og slettet dermed den ferske rekorden på 2.781 kilometer satt av norske
Bjørn Nyland tidligere i sommer med en Tesla Model 3. Porsche jaktet ikke på den rekorden, men ville se hvor
holdbar den kommende elbilen var om den ble kjørt hardt i 24 timer. Og testen var åpenbart svært suksessfull, for Porsche fant veien rett fra testbanen i Italia til Nürburgring i Tyskland.
sportsbilprodusentene febrilsk prøver å sette nye rekorder. I år er den offisielle teststrekningen gjort om til den fulle
banen på 20,84 kilometer, men tidligere har rekordene blitt satt på et strekke
som måler 20,6 kilometer. Og uvisst hvorfor valgte Porsche den klassiske runden
da de testet ut Taycan. Rekorden de jaktet på var den for serieproduserte elbiler
med fire dører, og den oppgaven løste testfører Lars Kern med bravur. ‒ Taycan passer også på bane, noe den overbevisende viste på
verdens mest utfordrende bane, sier Kern. ‒ Igjen og igjen blir jeg imponert over hvor stabil den
helelektriske sportsbilen er gjennom høyhastighetssvinger.
26 akselerasjoner fra 0-200 km/t på rad med kun en variasjon på 0,8 sekunder, at
den kan tilbakelegge en distanse på 3.425 kilometer på en dag, og at den er den
raskeste serieproduserte elbilen som er luftet rundt Nordschleife. Det er en skikkelig trippel det. Rekordrunden rundt Nordschleife ble klokket inn til 7:42
minutter, og her kan du sitte på med Lars Kern og oppleve den runden selv. Les også:
- Se Taycan knuse Tesla-Bjørns rekord
- Audi e-tron gjorde noe Tesla ikke har klart
- Fra nesten to års ventetid til levering på dagen