Porsche har sendt Taycan Cross Turismo på en skikkelig fjelltur. (Fotos: Porsche)

Porsche Taycan satte høyderekord

Det er noe som heter å sikte mot himmelen. Det gjør Porsche med sin Taycan ‒ helt på ordentlig.


Det er noe med Taycan og rekorder. For dette er noe elbilen liker særdeles godt, og har på kort tid hanket i masse slike.

Den første, og sikkert til irritasjon for en nordmann, kom i 2019. Tesla-Bjørn med etternavnet Nyland hadde akkurat satt «verdensrekord» for hvor langt en elbil klarte å kjøre på 24 timer, og med en Tesla Model 3 klarte han imponerende 2.781 kilometer.

-->
Porsche var på sin side i full gang med testingen av Taycan, og uten å være klar over den ferske rekorden sendte de bilen rundt testbanen i Nardò i 24 timer. Bilen tilbakela 3.425 kilometer i løpet av et døgn.

Siden har Taycan satt elbilrekord på Nordschleife, driftet seg inn i Guinness rekordbok da bilen sladdet en hel maratondistanse (mer eksakt 42.171 meter) og innkasserte likegodt 13 forskjellige langdistanserekorder på den berømte britiske racerbanen Brands Hatch.

Og ja, i 2021 satte de også rekord for høyeste målte fart innendørs ‒ Taycan klarte 165 km/t før den måtte bråbremse.

Flere av rekordene er riktignok slått i ettertid, men Taycan ser alltid framover. Og oppover.

For nå har elbilen fått seg nok en Guinness-rekord, og denne gang handler det om loddrett kjøring. Vel, ikke rett opp, men opp og ned fjell.

Norge kan skryte av mye fjell og natur, men på et område blir vi bare en smågutt ‒ høye fjell. Det aller høyeste er Galdhøpiggen som rager 2.469 meter over havet, og fjellklatrer Kristin Harila hadde knapt nok vært varm før hun hadde vært på toppen av piggen i god tid før lunsj.

For de virkelige imponerende fjellene er minst dobbelt så høye, og det er også da den virkelige utfordringen starter. Over 5.000 meter har trykket falt betraktelig og luften har blitt så tynn at det er langt mindre oksygen der oppe, og det blir til og med problematisk for biler. Vel, tradisjonelle biler som mikser bensin med luft.

Elbiler har ikke det problemet, men det er noen utfordringer. Kulden og mangelen på ladestasjoner er et par slike.

Nå har Taycan verken prøvd seg på den nåværende rekord for biler høyeste oppe i atmosfæren, den er fra 2007 og lyder på svimlende 6.688 meter, ei heller ikke den for rene elbiler. Den tilhører Volkswagen ID.4 GTX som klatret opp en vulkan og endte på ville 5.816 meter i fjor vår.

Nei, Porsche har sendt en Taycan Cross Turismo fra det laveste til høyeste punktet og målt høydemeter.

Ifølge tyskerne har elbilen sikret seg en ny Guinness verdensrekord etter å ha fullført en ekstrem, 2.783 kilometer lang reise som så den gå fra det laveste naturlige punktet i Kina til toppen av en av verdens høyeste nasjonale motorveier.

De startet på en 10 dagers lang ferd faktisk langt under bakkenivået, mer bestemt i -219 meter ved Ayding Lake og endte på toppen av Hongtu Daban som rager på 5.355 meter over havet.

Dette er kalt Xinjiang-Tibet-ruten og byr på store utfordringer gjennom øde landskap, men Taycan Cross Turismos offroad-egenskaper kombinert med langdistansekomfort og solide pålitelighet overvant dem alle.

Og ja, det hjelper sikkert at Porsches 800 V-arkitektur gir rask lading under utfordrende forhold.

Totalt var det altså en høyde-endring på 5.573 meter som ga dramatiske endringer i temperatur, lufttrykk, geologiske forhold og andre overraskelser som en slik ekstrem utflukt vil by på.

Porsche sendte av gårde to Taycan 4 Cross Turismo, og ifølge det tyske merket kjørte bilene gjennom hele fire årstider inkludert is og snø i løpet av de 10 dagene. Ja, kanskje det også er rekord?

Og det er muliges også det negative strømforbruket de opplevde. For etter å ha passert et pass på rundt 4.000 meters høyde vokste rekkevidden takket var energigjenvinningen på opptil 275 kW under den lange nedstigningen.

Men det aller viktigste i tillegg til å vise hva en Cross Turismo klarer var nok selve ferden, og her er noen herlige bilder som også viser at det var det nok av utfordringer i løpet av de 10 dagene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter