Porsche var et av merkene som fikk milliardbøter etter den store utslippsskandalen kalt Dieselgate, og for det tyske sportsbilmerket var en av konsekvensene at de like godt droppet dieselmotoren.
Dette meldte de i 2018, men den salgsmessige konsekvensen var ikke altfor stor. For året før hadde nemlig kun 12 prosent av nybilene de leverte ut hatt dieselmotor, og de hadde i tillegg noe helt nytt på gang. Nemlig biler helt uten forbrenningsmotor.
-->
Elbilen Taycan pløyde den helelektriske marken for merket, og markerte overgangen til en ny tid. Denne skal følges opp av Taycan Cross Turismo, en litt mer stasjonsvogn-inspirert elbil som markerer en annen en milepæl. Dette blir nemlig den aller første Porsche-modellen som er CO2-nøytral gjennom sin levetid, noe produsenten mener er særs viktig.
‒ Bærekraft er en viktig del av vår strategi 2030, og da helhetlig ‒ økonomisk, økologisk og sosiale vilkår, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche.
‒ Da vi lansert det omfattende dekarboniserings-programmet hadde vi et bestemt mål i tankene, Porsche ønsker å ha en CO2-nøytralbalanse i hele verdikjeden i 2030. Vi skal oppnå dette ved systematisk å unngå og redusere CO2-utslipp.
Her er sjefen og den nevnte Porsche Taycan Cross Turismo:
Porsche er selvsagt ikke det eneste merket som melder at de skal bli bærekraftig og karbonnøytral, for dette er nå gjennomgangsmelodien i bilindustrien. Men sjefen understreker at de ikke har noe behov for å lede an løpet, selv om de nå setter et tøft mål allerede innen 2030.
‒ Vi er forpliktet til Parisavtalen. EU snakker om 2050, mens mange konkurrenter er på 2040. Men det handler ikke om å gjøre dette i rekordfart, men det handler om ansvar. Hvert trinn teller, sier Blume.
I dag er produksjonen på de tyske fabrikkene i Zuffenhausen og Leipzig allerede CO2-nøytral, blant annet ved å bruke fornybar energi og biogass.
‒ I neste trinn vil vi også kreve dette fra leverandørene. Alle som utvikler battericeller for oss, må produsere disse utelukkende ved bruk av bærekraftig energi, slår Blume fast.
‒ Batterier produseres fremdeles på en veldig energiintensiv måte. Ved å kreve at leverandørene bruker bærekraftig energi, vil karbonavtrykket betydelig bedres. Og selve batteriet vil være mer enn 90 prosent resirkulerbart innen 10 år ‒ senest. Samtidig vil vi redusere forurensende stoffer som kobolt i batterier i framtiden.
En grønn omstilling koster selvsagt sine kroner, og Porsche sier at de er villig til å bruke mer enn én milliard euro globalt i vindturbiner, solenergi og andre klimatiltak de neste 10 årene.
For Blume er det et prinsipp som skal lede Porsche inn i en grønnere tid.
‒ Vi ønsker ikke å kompensere, men å unngå. Vi vil ikke kjøpe CO2-sertifikater fra andre selskaper, vi skal unngå CO2-utslipp der vi kan. Om det ikke er mulig å bruke lagret strøm, skal dette komme fra fornybare kilder.