Det er en formidabel oppgave å lede Volkswagen AG (VAG), for dette er verdens nest største bilkonsern med bilmerker som Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen, i tillegg til kommersielle merker som Man og Scania samt motorsykkelmerket Ducati.
En annen stor utfordring med å lede et slikt konsern er at styret også består av medlemmer fra fagforbund, så Herbert Diess har fått sin dose med kritikk og motstand for sine kostnadskutt og retning som VAG skal ta inn i den elektriske tiden.
-->
I tillegg har den tyske gruppen slitt med etterdønninger av den store Dieselgate-skandalen i 2015, det samme året Diess gikk fra BMW-gruppen og over til Volkswagen-gruppen. Også styrelederen har vært tiltalt i juksesaken.
Nå er det altså slutt for Diess. For under fredagens styremøte i representantskapet til VAG ble det bestemt at dagens Porsche-sjef Oliver Blume overtar som styreleder i Volkswagen-gruppen.
‒ I løpet av hans periode som styreleder for Volkswagen Passenger Cars Brand og som styreleder for konsernledelsen, har Herbert Diess spilt en nøkkelrolle i å fremme transformasjonen av selskapet, sier leder for representantskapet, Hans Dieter Pötsch.
‒ Mr. Diess demonstrerte på imponerende vis med hvilken hastighet og konsistens han var i stand til å gjennomføre store endringer, og ikke bare styrte han selskapet gjennom ekstremt turbulente farvann, men han implementerte også en fundamentalt ny strategi.
VAG, nest størst i bilindustrien etter Toyota-gruppen, får altså Oliver Blume som ny styreleder. Han er i dag styreleder for Porsche AG, og denne posisjonen skal han også beholde etter 1. september når han tiltrer som ny styreleder i VAG.
Tyske Blume startet i VAG tilbake i 1994, og har hatt lederstillinger både i Audi, Seat, Volkswagen og altså Porsche, som han har vært styreleder for siden 2015.
‒ Oliver Blume har bevist sine operasjonelle og strategiske ferdigheter i ulike stillinger innen konsernet og i flere merker, og har ledet Porsche AG fra et finansielt, teknologisk og kulturelt ståsted med stor suksess i syv år på rad, sier Pötsch.
‒ Fra representantskapets ståsted er han nå den rette personen til å lede konsernet, og for å ytterligere styrke kundefokuset og posisjoneringen av merkene og produktene.
Det meste handler nå om elbiler for VAG, og merker som Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen er allerede godt i gang med sin elektriske satsting.
Og tross store utfordringer knyttet til produksjonen har VAG lagt bak seg et halvår med oppgang når det kommer til elbiler, og salget av slike gikk opp hele 27 prosent målt mot samme periode i fjor. Totalt leverte VAG ut 217.100 elbiler i første halvår, mot 170.900 i første halvdel av 2021.
Ikke overraskede er det Volkswagen ID.4 som er storselgeren med 66.800 biler levert fra januar og ut juni, mens det ble levert ut 26.000 eksemplarer av lillesøster ID.3.
Videre følger Audi e-tron med 24.700 eksemplarer, Skoda Enyaq med 22.200 og Porsche Taycan med 18.900 leveringer det første halvåret.
Her er den kommende VAG-sjefen fotografert sammen med en Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo og en Taycan 4S Cross Turismo.