Da Porsche hadde klar si aller første serieproduserte bil, 356, i 1948, så de fornuftig nok også over til Nord-Amerika. Det var nemlig muskelbilens hjemland, og ikke minst ‒ verdens største bilmarked.
Så det unge tyske merket skjønte raskt at det ville være smart å få fotfeste der, og i 1952 prøvde de med en spesialutgave kun for de nordamerikanske kundene. Resultatet var en toppløs og lettere, ja, dermed mer kjøreglad, Porsche 356.
-->
Det var også starten på en slags tradisjon, som den nye generasjonen av 911 nå bærer videre inn i framtiden.
‒ Lidenskapen for å kjøre en Porsche sitter dypt i USA. Ikke minst er det noe spesielt å komme seg ut på veien i en åpen 911 med manuell girkasse som passer perfekt her, sier Kjell Gruner, Porsche-sjef for Nord-Amerika.
‒ Dette er også det perfekte tidspunktet for å legge til en annen «America»-modell til historien vår, som består av en 356 America Roadster for 70 år siden 964 America Roadster for 30 år siden.
Det er altså 911 Carrera GTS Cabriolet som er basis for spesialmodellen, og America-versjonen blir kun tilgjengelig med en 7-trinns manuell girkasse. For ja, her er det selve kjøring som er i hovedsete.
Nye 911 Carrera GTS Cabriolet America bruker den samme motoren som den originale søsterutgaven, noe som betyr en 6-sylindret motor med 480 hk og 570 Nm dreiemoment.
Videre kommer den med Porsche Active Suspension Management (PASM) Sport som standard, og resultatet er en bakkeklaring som er senket med 10 millimeter. Videre er både Sport Exhaust og Sport Chrono Package også standard.
Ytterligere standardutstyr inkluderer svart skinninteriør, røde setebelter samt instrumentskive og turtellerskive i hvit.
På utsiden har Porsche Exclusive Manufaktur stylet bilen, og fargen, Azureblue356, er inspirert av 1953-utgaven av 356 America Roadster og blir den eneste 2023-modellen som får denne.
Det er også spesialdesignede hvite felger med en dæsj av både sølv og røde striper, og nederst på dørene er det også skrevet «America» på en hvit fartsstripe. Bak står «911 Carrera» i hvitt og «GTS» i Guards Red.
Den røde tråden finner bokstavelig talt også veien inn i bilen, noe du kan se av bildene helt nederst.
Om 356 America Roadster
Max Hoffman, den første importøren av Porsche i USA, fikk tidlig suksess hos amerikanske kunder da han begynte å selge 356 i 1950.
I 1953 fulgte 356 America Roadster. Alt foruten det aller nødvendigste var strippet bort, og bile var utstyrt med 1.480 cc 4-sylindret motor som genererte 70 hk. Det var en betydelig forbedring, for tidligere utgaver hadde en mindre motor som ytet 40 hk.
Den mer nakne sportsbilen inspirerte raskt 356 Speedster, som brukte stålkroppen til 356 Cabriolet, men med minimalt med utstyr. Så ja, litt som den ganske unike søsteren.
For det ble kun produsert 16 eksempler av 356 America Roadster, og grunnen var at den rett og slett ble for dyr å lage.
Om 964 America Roadster
I 1992, 40 år etter den første America Roadsteren, gjenopplivet Porsche konseptet som en del av 964-generasjonen 911.
Nok en gang handlet det om en bil med åpen topp og fokus på ytelsesforbedringer, og denne gang satte de sluttstrek etter 250 eksemplarer.
Denne spesielle modellen inneholdt det brede karosseriet, bremsene, fjæringen og 17-tommers Porsche Cup-hjul hentet fra den moderne 911 Turbo. Og utstyrt med motoren fra Carrera-modellen.
Også den tredje America-utgaven skal komme i begrenset utgave, uten at Porsche sier hvor mange de skal lage. Den skal ankomme amerikanske forhandlere mot slutten av året, så den rekker akkurat 70-årsjubileet til 356 America Roadster.
Vi feirer med bilder hvor både den gamle og nye er på plass.
Les også: