En rallyinspirert Alpine A110

Aiaiai, Alpine knaller nå til med en spesialutgave av A110 som hyller rallybilen fra 1975.


Tour de Corse er et av de mest berømte løpene i rallyverden, og det første løpet på Korsika ble kjørt tilbake i 1956.

Veiene og landskapet på øya som kanskje er mest kjent for å være fødeplassen til Napoleon Bonaparte var såpass spektakulær at Tour de Corse deretter ble innlemmet i det franske mesterskapet, før runden også fant veien til rally-VM i 1973.

Rallyet er også kjent som det med 10.000 svinger.

Norske rallyfans har svært gode minner fra rallyet, for Petter Solberg vant nemlig runden der det samme året som han ble verdensmester, i 2003.

På midten av 1970-tallet herjet den fantastiske Lancia Stratos i rallysporten, og bilen vant VM både i 1974, 1975 og 1976. Det var kanskje ikke så rart.

For dette var den første bilen som var laget fra grunn av med tanke på rally, og med lav vekt og en Ferrari-motor parkerte Stratos HF det meste av konkurrenter.

Men av og til fikk den hard kamp ‒ som under Tour de Corse i 1975.

Av de 77 bilene som stilte til start var også Alpine A110 1800 på plass, og rallyet viste ingen nåde. 55 av bilene måtte strekke våpen, og kun 22 biler kom seg til målstreken.

Det ble til slutt en durabelig kamp mellom Stratos og A110, og på den siste strekningen varierte avstanden mellom 5 og 30 sekunder fordel Stratos.

Og det ble til slutt Bernard Darniche i en Stratos som kunne juble, for Jean-Pierre Nicolas hos Alpine endte 32 sekunder bak.

Året etter ble motorsportsatstingen hos Alpine fusjonert med Renault Sport, og i 1995 ble det franske merket pensjonert.

Men heldigvis ikke for godt.

Alpine A110 gjorde comeback i 2017, og ble en umiddelbart hit.

James May, tidligere programleder for Top Gear som nå er en av vertene for Grand Tour, uttalte i ren begeistring at dette var det beste som hadde kommet fra Frankrike siden oste-rivjernet. Og ja, han kjøpte seg en Alpine A110.

Fem år etter at bilen var på plass lever den fortsatt i beste velgående, og nå knaller også merket til med en skikkelig spesialutgave som tar oss tilbake til duellen i 1975.

Utgaven heter for sikkerhetsskyld Alpine A110 Tour de Corse 75, og er inspirert av rallybilen med nummer sju som ga Stratos skikkelig kamp.

Her står det gule karosseriet i sterk kontrast til det dypsorte panseret og taket. Designet rundes av med påskriften «Tour de Corse 75» på venstre frontskjerm og motiv på dørene og bak, og en hvit kant på panseret.

På innsiden er det bøtteseter brodert med Tour de Corse 75, og bilen kan også utstyres med konkurransesele.

På utsiden skal de 18-tommers glanshvite Grand Prix-hjulene og oransje Brembo bremsekalipere vise konkurranseånden til denne flotte utgaven.

Alpine har ikke tenkt å vanne ut denne utgaven, så de setter sluttstrek på kun 150 eksemplarer. Så ja, det blir garantert kamp om disse.  

Det er heller tvilsomt om du kommer til å se en Alpine A110 Tour de Corse 75 på norske veier, så her er et lite plaster på det såret ‒ bilder av bilen som hyller en durabelig kamp som sikkert Napoleon selv hadde nikket anerkjennende til.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter