Porsche åpner Europas mest kraftfulle ladepark

I framtiden kan man lade 100 kilometer rekkevidde på 5 minutter. Slik man allerede kan på Porsche Turbo Charging.


Vi her i Norge vet godt hvilken jobb andre europeiske land står
ovenfor nå som det skal satses på elbiler, nemlig det å bygge opp en infrastruktur.

Selv i Norge som har mange års forsprang når det kommer til
elbil-satsing meldes det stadig om for få og manglende hurtigladestasjoner, og utenom
de litt større byene er det fortsatt svært så tynt med slike ladestasjoner.

Tyskerne er blant de som nå er mest på hugget, hvor både
Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes og Porsche allerede har elbiler ute på markedet.
Men satsingen er bare i startgropen, og utover 2020-tallet kommer den en drøss
med nye og enda bedre elbiler.

Porsche legger mange av sine egg i elbilkurven, for ikke bare
har de en modell klar ‒ de gjør også sin aller mest populære om til elbil.

Taycan er altså modellen som Porsche tar elbilspranget med, før
fabrikken i Leipzig kaster seg over SUV-modellen Macan. Den neste generasjonen
av bestselgeren til merket skal nemlig produseres der, og blir da helelektrisk.
Også hybridmodellen av Panamera settes sammen i Leipzig.

Men det tyske sportsbilmerket nøyer seg ikke bare med elbiler,
og skal også sette opp ladeparker som nesten er like raske som bilene.

Og for å feie all tvil til side har de like godt kalt disse Porsche Turbo Charging, og den aller første ladeparken settes nå opp i Leipzig.

Den er foreløpig i testfase, og kjører du elbil gjennom
sentrale Tyskland er det smart å svinge innom denne. For pilotparken er nemlig gratis
å bruke fram til april, og sitter du bak rattet på en elbil som kan lade raskt
rekke du knapt en kopp kaffe før ladingen er fullført.

Ladeparken inkluderer seks interne hurtigladepunkter, og er totalt
på 7 megawatt.

Porsches kundesenter byr på 12 lynladepunkter med 350 kW og
fire punkter med 22 kW, og er åpen døgnet rundt.

Porsche Turbo Charger er utviklet av Porsche Engineering, og
åpner altså for ladetider fra framtiden. Avhengig av elbilmodellen byr denne
nemlig på saft nok til å rulle 100 kilometer på bare fem minutter, og alle biler
med Combined Charging System (CCS2) kan bruke de raske ladepunktene.

Og det er et par andre gode grunner til å svinge innom denne for å lade elbilen.

Den ligger altså ved kundesenteret i Leipzig, og der har de
også en samling av historiske Porsche-biler det er verd å ta en titt på. Og så
kan du jo også titte på nye Porsche-modeller som står utstilt der.

Og er du inne i senteret kan du jo også bestille deg en time
rundt Leipzig-banen, for med for eksempel en Porsche Taycan Turbo S blir nok
det en opplevelse du sent glemmer.

Du vil i så fall tømme batteriet ganske så raskt, men da er
det bare å ta en kopp kaffe mens du lader den opp igjen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter