Porsche 911 opp den høyeste vulkanen i verden?

Kan den ikoniske sportsbilen virkelig klarte opp Ojos del Salado i Chile, den høyeste vulkanen i verden?


En Porsche 911 trives usedvanlig godt både på landeveien og rundt en racerbane, men den er absolutt ikke en terrengbil. Ja, den liker selv ikke dårlige norske veier og høye fortauskanter.

Så en vulkan høyt oppe i voldsomme Andesfjellene er så langt unna allfarveien til en 911 som det er mulig å komme. Men det stopper ikke Porsche.

-->
Sjefingeniør til 911, Michael Rösler, har nemlig fått litt av et oppdrag av Frank-Steffen Walliser, en visepresident hos Porsche. Bygg en 911 som kan klatre opp Ojos del Salado, en gedigen vulkan som strekker seg 6.893 meter over havoverflaten.

Der oppe er det noen hindringer som en 911 ikke burde klare å håndtere. Snø og is, en masse kuldegrader, bratte skråninger og så lite oksygen at selv mennesker sliter med å puste. Og bilmotorer trenger som kjent mye luft. Og ja, ingen asfalterte veier.

‒ Det har vært magisk å bygge en 911 som verden aldri har sett før – gjort mulig av et lite team av ingeniørentusiaster. 911 er allerede vist sine egenskaper på banen og selvfølgelig på veien. Med dette prosjektet flytter vi fokuset til der det ikke finnes veier, sier Rösler.

‒ Å teste teoriene våre betyr å finne de hardest mulige miljøene for å se om de fungerer ‒ og på den høyeste vulkanen i verden lyktes vi.

Teamet kastet seg over 911 Carrera 4S utstyrt med en fabrikkstandard turboladet motor med 443 hk og den originale 7-trinns manuell girkasse.

Og overraskende nok viste det seg at en 911 var et godt utgangspunkt gjennom miksen av robusthet, og lett chassiskonstruksjon, en kort akselavstand, rikelig med kraft og evnen til å takle ekstremt store høyder.

Fra dette utgangspunktet fikk ingeniørene både fra Porsches utviklingsavdeling i Weissach nær Stuttgart og Romain Dumas Motorsport fritt spillerom.

De to bilene ble først utstyrt med rullebur, karbonfiberseter og seler for å møte sikkerhetskravene et slikt prosjekt krever. Deretter ble portalaksler lagt til for å øke bakkeklaringen som ble økt til 350 mm.

Girutvekslingen fikk et langt lavere forhold, og bilene ble skodd med noen skikkelige terrengdekk. For den økte bakkeklaringen og monsterdekkene måtte også Porsche bygge om karosseriet.

På toppen, men underst, fikk bilene er langt røffere understellsbehandling slik at de skulle takle alle slagene under bilene, og dermed kunne bilene på en måte gli over steinene.

Ingeniørene ga også bilene noe som er kalt en Porsche Warp-Connecter. Denne er opprinnelige laget for motorsporten, og danner en mekanisk forbindelse mellom alle fire hjulene for å tillate konstant hjulbelastning og åpner for maksimal trekkraft.

Det ble også satt inn manuelle differensiallåser som det var mulig å enkelt bytte ut brukt sammen med et avansert steer-by-wire-system.

Alle ekstrembiler må selvsagt ha en vinsj, noe også 911 fikk.

De måtte også bygge om kjølesystemet slik at det ikke skulle skades når bilene tok seg gjennom ekstreme terrengseksjoner, og til slutt lakkerte de bilene blant annet som en hyllest til racerbilen 963 LMDh.

‒ For over 30 år siden monterte et team av Porsche-ingeniører firehjulstrekk på en 911 for å utforske «hva hvis?», sier Walliser.

‒ Jeg er stolt over at denne naturlige nysgjerrigheten og drivkraften blant ingeniører for å utforske grensene, for å teste nye ideer og fremfor alt å inspirere ‒ lever i beste velgående. Prosjekter som dette er avgjørende for hvem vi er i Porsche. Da de begynte på reisen siktet teamet bokstavelig talt himmelhøyt. Det blir det første av det jeg håper blir mange eventyr.

Så hvor langt kom de?

Vel, ekspedisjonen anført av racerfører Romain Dumas kom seg til de bratte veggene til vulkanen, og en Porsche 911 er dermed en av de landbaserte kjøretøyene som har vært høyeste på kloden.

De kom seg nemlig over 6.000 meter med sju små meter, og underveis møtte de bratte bakker, islagte partier og iskalde forhold i form av -30 graders temperaturer.

Ifølge Porsche satte ufremkommelige vegger innhyllet av sesongmessig snø og is en stopper ikke så veldig langt fra toppen. Tyskerne mener at under perfekte forhold kunne de ha klatret enda høyere.

Men foreløpig anser de testen fullført – og teamet er selvsagt fra seg av begeistring over det de har opplevd.

‒ Dette var et virkelig minneverdig og spesielt øyeblikk på et sted som er både vakkert og brutalt på samme tid, sier Romain Dumas.

‒ Jeg antar at de eneste maskinene i verden høyere enn oss var fly! For teamet og bilen handlet det om å lære – og rett ut av boksen var bilen tøff og kvikk. Vi var harde mot oss selv, og kastet oss rett ut på dypt vann med denne første testen, men bilen følte seg hjemme.

Vulkanen Ojos del Salado er en populær utfordring for landbaserte biler, og rekorden lyder på 6.688 meter og ble satt i 2007.

‒ Vi har enorm respekt for de som har gått høyere. Ingen har sett så mye is og snø opp mot toppen av vulkanen, men til tross for dette kom vi over 6.000 meter. Der var veggene av is og snø, og gjorde at vi ikke kunne kjøre lengre. Vi er virkelig stolte av hva bilen og teamet er i stand til første gang – forhåpentligvis kan vi stole på mange flere eventyr i framtiden.

For ja, som Dumas sier, Porsche skal sende disse eksemplarene av 911 på nye eventyr. Vi er spente på hva den lille og berømte sportsbilen klarer!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter