Det kommer også en toppløs versjon av RS-monsteret i 718-familien, og denne heter Spyder RS. (Fotos: Porsche)

Porsche 718 Spyder RS ‒ et toppløst monster

Den sterkeste versjonen av Porsche 718 blir også tilgjengelig uten et fast tak.


Da Porsche utviklet en ny bil tilbake i 2016 som tok arven videre fra Boxter og Cayman, het den 982. Men dette var en så flott kjøremaskin at de raskt tenkte på det berømte rallyløpet Targa Florio.

Dette historisk viktig løpet som forsvant etter 1977 ble nemlig vunnet av Porsche to ganger på rad i 1959 og 1960, og den bilen som sto for den bragden var en racerbil kalt 718. Og bare for å sette ting i perspektiv, den Porsche 718 som vant i 1959 brukte over 11 timer ‒ så dette var litt av en utfordring.

-->
Dermed valgte Porsche å kalle den nye utgaven av 718, og dagens grunnmodell som også er tilgjengelig som en toppløs Boxster kan by på 300 hestekrefter og en bøtte med kjøreglede.

Det finnes også en 718 Cayman S og Boxster S med 350 hk, og 718 Cayman GTS og Boxster GTS med 400 hk. På toppen av pyramiden troner 718 Cayman GT4 RS, et kjøremonster med 500 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

Den sjefen får nå en toppløs søster, for nå kommer det også en versjon som heter 718 Spyder RS med det samme drivverket og løsningene. Så ja, det betyr 500 hk, 450 Nm og 0-100 km/t på 3,4 sekunder og en toppfart på hele 308 km/t. Her gjelder det å holde på hatten!

Som vanlig når det kommer til RS-utgaver har Porsche utstyrt kabrioleten med en PDK-kasse som går gjennom de sju girene i et lynende tempo, og den kommer også med kjøreviktige ting som Porsche Active Suspension Management (PASM) og Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk slipp-begrensede diff.

Vekt er som kjent viktig for slike biler, og det å kappe taket av kan både ha sine fordeler og ulemper. Fordelen er at taket erstattet av noe langt lettere, mens ulempen ofte er at bilen må stives og forsterkes med tanke på kollisjonssikkerhet.

Men Porsche har åpenbart gjort noe smart med 718 Spyder RS, for denne veier inn til pene 1.410 kilo, 40 kilo lettere enn en 718 Spyder med PDK-kasse og faktisk 4 kilo mindre enn 718 Cayman GT4 RS.

Den toppløse utgaven er selvsagt ganske så lik 718 Cayman GT4 RS, men Porsche har tatt noen grep for å sikre aerodynamikken og stabiliteten forbli på øverste hylle og at vinden fyker over bilen.

Det er dog en stor forskjell, og det er selvsagt taket ‒ som på Spyder RS er en soft-top.

Ifølge Porsche er dette et enkeltlags topp som er svært kompakt, og består av to deler ‒ et solseil og en væravviser. Begge er flyttbare og kan oppbevares sammen eller enkeltvis, og solseilet kan også brukes som en «Bimini-topp» og beskytte fører og passasjer foran mot intenst sollys.

Sammen med væravviseren skal dette gi en komplett topp som gir effektiv beskyttelse mot regn når sidevinduene heves, forklarer tyskerne.

Hele taket, inkludert mekaniske deler, veier kun 18,3 kilo, noe som er 7,6 kilo mindre enn 718 Spyder og 16,5 kg mindre enn det til 718 Boxster. Om det er meldt godt vær er det også mulig å parkere taket hjemme i garasjen, og dermed spare ytterligere 8 kilo.

På innsiden har Porsche satt inn et RS-ratt med Race-Tex selvsagt med en rød kl. 12-markering som ekte racerbiler, og det er også bøtteseter med en rød og ganske tøff kontrastfarge.

Det er også mulig å få 718 Spyder RS med en Weissach-pakke og noen enda lettere felger, og om du virkelig vil kjøre løpet helt ut byr også Porsche på en matchende Porsche Design Timepieces som er, ja et armbåndsur.

‒ 718 Spyder RS hever kjøregleden til et nytt nivå for biler med åpen topp, sier Andreas Preuninger, leder for GT Cars.

‒ Kombinasjonen av vår umiskjennelige GT3-motor, girkassen med tett forhold, kompakte dimensjoner, lav vekt, veioptimalisert racingfjæring og maksimal åpenhet gir en ekstremt overbevisende og ufiltrert kjøreopplevelse.

Den nye Porsche 718 Spyder RS får premiere i juni i forbindelse med festlighetene som markerer 75 år med Porsche Sports Cars i Stuttgart-Zuffenhausen, men lenge før det kan du sjekke ut bildene av det toppløse monsteret.

Les også:

Les mer om:

Nyheter