Polestar stiller på startstreken under årets Mille Miglia Green med hele modellserien. (Fotos: Polestar)

Polestar tuller ikke –⁠ slik stiller de opp i berømte Mille Miglia

Et av de mest legendariske rallyløpene er italienske Mille Miglia, som nå har fått sin egne grønne utgave –⁠ Mille Miglia Green. Og der er Polestar regjerende mester.


I gamle dager fantes det en rekke rallyløp som var av den utmattende sorten, og det mest berømte fant vi i Italia og ble enkelt og greit kalt Mille Miglia. Det er italiensk for tusen mil. 

Mange berømte førere har kjørt dette løpet, og rekorden tilhører da også en av de største i motorsporthistorien. I 1955 stilte Sterling Moss opp med den legendariske Mercedes 300 SLR, og en av konkurrentene var intet mindre enn Juan Manuel Fangio, argentineren som ble verdensmester i Formel 1 hele fem ganger. 

-->
Britiske Moss ble klokket inn til tiden 10 timer, 7 minutter og 48 sekunder. Det ga et nesten ufattelig snitt på 158 km/t, og er selvsagt også «banerekorden». 

Men løpet var også livsfarlig, og etter to fatale ulykker i 1957 som krevde en masse menneskeliv var det slutt på den originale Mille Miglia. De gjorde om konseptet til et slikt vi kjenner fra rally-VM, med fartsetapper og deretter en totaltid. 

Siden 1977 har det også blitt arrangert et klassisk Mille Miglia, og nå har det også dukket opp tusen grønne mil. Et Mille Miglia Green. 

Dette ble kjørt for første gang i fjor, og på startstreken var det sju elbiler. Den aller raskeste ble Polestar 2, noe som jo passer greit. Polestar var tidligere de som lagde de mer potente utgavene av Volvo-bilene, og bilmerket skal i dag først og fremst bane vei for kjøreglede og sette føreren i fokus. 

Som regjerende mester må selvsagt også Polestar sette kurs for Italia også nå, og de sparer ikke på kruttet. Ikke bare har de med seg en Polestar 2, en Polestar 3 og en Polestar 4, alle passende nok Long range-versjoner med rekkevidder over 600 kilometer, men de er også spesielt kledde.  Sjekk dette:

– Polestar-biler byr på høy ytelse, ikke bare med rask akselerasjon, men også med imponerende rekkevidde. Vi vinner allerede mange sammenligningstester, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.

– Men å stille med hele modellutvalget i Mille Miglia Green handler om noe mer. Det er en reell utholdenhetsprøve som kobler sammen bilkulturens historie med elektrisk mobilitet.

Trioen bærer en unik Collezione Mille-lakkering selvsagt inspirert av løpets historie, og nikker også tilbake til Italias rike motorsportarv. Designet tar uttrykket fra Arctic Circle-kolleksjonen, hvor Polestar har laget seg litt mer spesielle rallyutgaver av både 2’ern, 3’ern og 4’ern. Disse har også en spesiell gul lakkfarge. 

Svenskene forklarer at den tofargede lakken, med «dyppet» frontparti, bygger på tradisjonen med å skille førerne fra hverandre under løpet. Den hvite sirkelen, som vanligvis brukes til startnumre, er en integrert del av designet. Og her er det en ganske kul detalj. 

Polestar sier at før løpet fremstår den som en grafisk detalj og når startskuddet går, trer nummer 2, 3 og 4 frem i fargene til det italienske flagget, og dette skal være en subtil, men tydelig, hyllest til vertsnasjonen.

Så får vi se om Polestar klarer å forsvare tittelen, men det kommer til å bli tøft. For på startstreken finner vi blant annet en Lotus Eletre, og her snakker vi om en elbil med over 900 hk som klarer 0-100 km/t på under 3 sekunder. 

Her er flere bilder av Polestar-bilene:

Les også:

Hva tenker du

Les også