Polestar nærmer seg

Polestar har åpnet opp en ny nettbutikk, Snøhetta-fabrikken tar form og de er nå inne i den avsluttende testfasen for den første modellen.


Polestar, det nye merket som er eid av Volvo og Geely, skal
som kjent satse på elbiler. Men den aller første modellen de skal tilby er en
hybrid kalt Polestar 1.

Men dette er ikke en helt vanlig hybrid, for svenskene har puttet inn to elmotorer på bakakslingen, og har to batteripakker med til sammen 34 kWh.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til en plass rundt 110
kilometer, så denne bør være mulig å kjøre på strøm under normal daglig bruk. Ingen
andre hybrider er per i dag nær en slik rekkevidde, så dette er virkelig en
kombinasjon av bensinbil og elbil.

Totalt byr GT-modellen på 600 hestekrefter, og prisen er
satt til 1,66 millioner kroner.

Men når kommer den egentlig?

Det er over ett år siden Polestar åpnet for
forhåndsbestillinger av bilen, og nå har altså nettbutikken fått et nytt design
som skal gjøre det enda enklere å konfigurere og bestille bilen.

Fabrikken i den kinesiske byen Chengdu tegnet av norske Snøhetta begynner også å ta form, og produsenten sier at de nå har laget en slags minifabrikk inne i selve fabrikken.

Der klarer de å sette sammen to såkalte Polestar 1 TT
(tooling trial) per dag. Dette er prototyper testbiler ment for å sjekke at utstyret
og logistikken i fabrikken fungerer, og full produksjon er ment å starte opp i
august når fabrikken er helt ferdig.

De første kundene kan nå bekrefte sine spesifikasjoner, og den
aller siste runde med testing av rundt 50 prototyper er i full gang.

‒ Det er flott å se hvordan vi har utviklet oss fra den første Polestar 1 i 2017, til nå hvor de vakre produksjonsfasilitetene er oppe og vi tester TT-biler rundt om i verden, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Forventet leveringstid for en Polestar 1 er per i dag satt til mellom desember i år og februar 2020, så om alt går etter planen så har snart svenskene et helt nytt bilmerke å by på.

Våre naboer er ganske så høflige av seg, så når de bestemte
seg for å åpne det aller første visningslokalet falt valget på Norge. Kanskje
ikke så rart, ettersom de jo skal fokusere på elbiler i framtiden.

Lokalet ligger rett ved siden av paradegata Karl Johan i Oslo, og det blir en av få plasser rundt i verden hvor du faktisk kan sjekke ut en Polestar-bil.

Etter Polestar 1 kommer elbilen Polestar 2, som bygges på Volvo-plattformen
CMA i likhet med modeller som XC40 og den kommende Lynk & Co 01.

De har kommet så langt i utviklingen av denne at en
prototype ble vist fram for publikum i Sverige allerede i mai, og den skal
innom 15 europeiske byer utover sommeren før turneen avsluttes i Oslo i oktober.

Der skal den vises fram i forbindelse med at visningslokalet åpnes, og dermed kan folk i hovedstaden også sjekke den nærmere ut.

Det er ikke bekreftet noe pris for Polestar 2, men Ingenlath
har tidligere antydet en såpass lav pris som 40.000 euro. Rekkevidden skal
ligge en plass rundt 500 kilometer, og den skal etter planen være klar til
neste år.

Etter 2 kommer som kjent 3, og dette er for Polestars del en
elektrisk SUV bygd på den nye SPA 2-arkitekturen til Volvo. Den er ventet på
markedet i 2022, om alt går som svenskene har planlagt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter