Polestar er et merke som er født ut av motorsport-satsingen, og de har også bygd seg en ekte polarsirkel-bane i Jokkmokk. Der, i mørke Lappland, er det fullt mulig å trene opp den «skandinaviske flikken» på is- og snøbanen, og oppleve en Polestar i fri dressur.
Og det kan man også gjøre i den unike Polestar 2 Arctic Circle, vist fram for første gang i 2022 og laget for å hylle rallysporten. Og ja, snart også Polestar 3 Arctic Circle og Polestar 4 Arctic Circle, for hele familien skal nå inn i polarsirkel-varmen.
Dette er altså rallyinspirerte utgaver, såkalte one-off, som tar merkets racing-DNA på største alvor, og alle tre versjonene skal vises fram under Fat Ice Race i Zell am See i Østerrike 1. februar.
‒ Arctic Circle-serien viser vår unike kombinasjon av motorsportarv og skandinavisk design, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.
‒ Bilene våre utvikles i tøffe forhold under polarsirkelen i Sverige, og på Fat Ice Race skal vi vise at det ikke finnes noe bedre på is enn en Polestar. Vi gleder oss til å delta på dette spesielle arrangementet, hvor bilkultur og ytelse står i sentrum, med hele modellutvalget vårt.

Mannen bak de arktiske utgavene er Joakim Rydholm, som innehar stillingen Head of Driving Dynamics hos Polestar. Og han vet hva som må til, for Rydholm har selv flere pallplasseringer i svensk rally og over 30 års erfaring fra motorsport.
Sammen med Polestars design- og utviklingsteam har han overført rallyinspirerte egenskaper til hele modellutvalget, hvor hver bil har sine egne karakteristikker.
‒ Da vi utviklet Polestar 2 Arctic Circle, skapte vi noe helt unikt, sier Rydholm.
‒ Å bruke den samme tilnærmingen på våre to nye SUVer har vært både utfordrende og morsomt. Vi har samarbeidet tett med våre fremste teknologipartnere for å gjennomføre skreddersydde ingeniørløsninger som fremhever bilenes kjøreegenskaper – og som gjør dem utrolig morsomme å kjøre.

De spesialutviklede Arctic Circle-utgavene er bygd over hos Polestars svenske utviklingssentre, og er ganske så «ekte» rallybiler.
Trioen har hevet bakkeklaring, det er spesialtilpassede 3-veis justerbare dempere fra Öhlins, og for optimalt feste på den arktiske isen har de spesialdekk med pigger fra Pirelli, det er OZ Racing-felger som også inkluderer verdenspremiere på de nye «Rally Legend»-felgene, Recaro bøtteseter og Quad Evo frontlykter fra Stedi.
Så ja, det meste som skal til for å kjøre vinterrally.
Og vi må selvsagt ikke glemme de rallyinspirerte detaljene som ski- og takstativer, slepeutstyr og praktiske lagringsløsninger som blant annet kommer fra Polestars samarbeidspartnere.
Så får tiden vise om kommende Polestar 5, en 4-dørs GT planlagt til i år, roadsteren Polestar 6 og den kompakte SUV-modellen Polestar 7 også får sine Arctic Circle-utgaver, for med 3 av 3 så langt bør det vel være gode sjanser for at det skjer.
Her er spesifikasjoner til de tre nåværende Arctic Circle-modellene, og noen flere bilder av de rallyinspirerte spesialutgavene:
Les også: