Det er kanskje ikke alle som har fått det med seg, men Polestar er barnet til Volvo Cars. Bakgrunnen er at Volvo og deres eiere, Geely-gruppen, ville lage et elektrisk og litt mer sportslig og luksuriøst merke. Ja, et merke for de unge og hippe. Eller mer riktig, et merke for de som føler seg unge og moderne. Og det er jo mange.
Polestar har hovedsete i Göteborg, men hovedfabrikken designet av norske Snøhetta ligger i Kina hvor altså Geely hører hjemme.
-->
Og de som følger ekstra godt med vet også at Volvo har en ganske ny amerikansk fabrikk i Charleston. Den første Volvo-modellen som var «born in the USA» var S60, og denne ble vist fram i 2018.
Så når Polestar, inspirert av den lekre konseptbilen Precept, skal kaste seg inn i SUV-verden, får de hjelp av den amerikanske delen av Volvo.
Polestar har altså fått innpass på Volvos nye SPA2-plattform når de skal sette sammen Polestar 3, noe som betyr en ganske så moderne elbil.
‒ Vi kommer til å bygge i USA for amerikanere, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
‒ Vi planlegger å lansere Polestar 3 i 2022 som en premium elektrisk SUV, og den vil bli førende for utseende av elektriske SUVer. Det blir også den første Polestar-bilen bygget i USA.
Dette er bildet Polestar nå viser av SUV-modellen Polestar 3:
Utsagnet til Ingenlath kan tolkes som om at Polestar 3 kun blir tilgjengelig i USA, men han mener altså at de bilene som blir produsert der også skal selges der. Så det kommer også en Europa-versjon som blir satt sammen i Kina. Denne er klar litt etter at amerikanerne har fått sin, og 2023 er nok et godt tips.
Sammen med blant andre datakortkjempene Nvidia og sensoreksperten Luminar er SPA2-plattformen tilnærmet klar for selvkjørende biler, så det er all grunn til å forvente at Polestar 3 blir en ganske så moderne og framtidsrettet bil når den kommer.
Polestar sier dog ikke noe konkret om de tekniske detaljene eller ytelsene til treeren, så disse må vi fortsatt vente litt på.
Det de sier er at de skal komme med en ny modell årlig de tre neste årene, så følger de tallrekken slavisk kan vi forvente oss en Polestar 3 i 2022, en Polestar 4 i 2023 og Polestar 5 i 2024.
‒ Vi er ikke et virtuelt selskap som venter på å bygge fabrikker og selge biler, vi er et faktisk selskap som allerede bygger og selger biler verden over. Våre to prisvinnende modeller er på veien i 14 markeder, og vi forventer at vårt globale salgsvolum blir på 29.000 biler i løpet av året, sier Ingenlath.
14 skal bli til 30 globale markeder innen utgangen av 2023, og Polestar ser for seg en vekst fra 29.000 biler i 2021 til hele 290.000 innen 2025.
‒ Herfra og ut handler Polestar om vekst, understreker Ingenlath.
Det skal blant annet Polestar 3, «made in the USA», sørge for.
Les også: