Med den helelektriske GT-modellen Polestar 5 innleder det svenske merket sitt tredje steg.
Det første var en annen GT-modell, nemlig hybriden Polestar 1 ‒ den aller første serieproduserte bilen til Polestar. Det neste var Polestar 2, den aller første elbilmodellen, mens kommende Polestar 5 tar de over til den virkelige sportslige tiden.
-->
Denne elbilen er sluttresultatet av det fantastiske konseptet kalt Precept vist fram i 2020, og ifølge Polestar-sjef Thomas Ingenlath hadde de ingen planer om å sette denne inn i produksjon. Men så «forlangte» det store internettet at denne faktisk ble bygd, og dermed kastet Polestar om på planene.
Polestar 5 baner vei for to nye viktige ting for Polestar, nemlig et aluminiumchassis og en 800-volts arkitektur. Det betyr enda bedre kjøreegenskaper og et enda kvassere drivverk, to særdeles viktige ting for en sportslig GT-modell som Polestar 5 blir.
Og nå gjenstår historien seg.
I mars viste nemlig Polestar fram et nytt konsept kalt O₂, og det var bokstavelig luftig. For nå hadde svenskene kappet bort taket, og presenterte en kabriolet med de to samme viktige egenskapene som Polestar 5 ‒ aluminiumchassis og 800V.
Ytelsene var også de samme, 884 hestekrefter og 900 Nm. Og Polestar hevder nok en gang at folket forlanger at denne roadstermodellen må sette den inn i produksjon.
‒ Med den overveldende responsen fra kunder og media tok vi beslutningen om å sette denne fantastiske roadsteren i produksjon, og jeg er veldig spent på å realisere dette. Polestar 6 er en perfekt kombinasjon av kraftig elektrisk ytelse og gleden ved frisk luft med taket nede, sier Thomas Ingenlath.
Den store nyheten slippes i forbindelse med Monterey Car Week i California, og Polestar ser for seg en svært så sportslig roadster som klarer 0-100 km/t på 3,2 sekunder som har en toppfart på hele 250 km/t. Det er fort i en toppløs bil.
Polestar feirer nyheten med å tilby 500 nummererte enheter av en spesiell versjon, «Polestar 6 LA Concept edition». Denne utgaven er hakket mer eksklusive og kommer med et unikt Sky-blått eksteriør, lyst skinninteriør og spesielle 21-tommers hjul fra det originale Polestar O₂-konseptet.
Og minst like fantastisk. Det blir faktisk mulig å reservere denne ‒ fire år før den faktisk er klar. Jepp.
Svenskene sier at ytterligere tekniske detaljer og spesifikasjoner vil bli gitt etter hvert som produksjonsbilen realiseres fram mot forventet lansering i 2026.
Men noe kan vi allerede slå fast.
Det nye chassiset utviklet av Polestars forskning- og utviklingsavdeling i England som Polestar 5 vil by på gir enda mer presis chassiskontroll, en høy vridningsstivhet og enda mer intuitive kjøreegenskaper.
Selve designet er basert på det klassiske 2+2 coupé, og som de fleste moderne elbiler fokuserer Polestar på et kort overheng både foran og bak. Det betyr som kjent enda mer innvendig plass, noe jo alle setter pris på.
Og så må vi ikke glemme noe ganske unikt som O₂-konseptet bydde på, nemlig en slags innebygd drone. Sjekk dette:
For mellom baksetene til konseptet hadde de ryddet plass til en drone, og ingeniørene hadde også kommet opp med en bakvinge som hevet seg og dannet et rolig område med lavtrykk hvor dronen kunne ta av fra i fart.
Dronen følger automatisk bilen i hastigheter opp mot 90 km/t, noe som åpner for spektakulære videoer kan kunne redigeres via den 15-tommers store skjermen i bilen. Deretter er det bare å poste resultatet på sosiale medier og høste likes og kommentarer.
Om denne dronen overlever til Polestar 6 vet vi ikke, men det er jo lov å håpe.
Her er bilder av Polestar 6, en kabriolet som vil yppe seg mot de mest potente roadsterne som ruller rundt på veiene.
Les også: