Her er de tre modellene Polestar har på markedet, 2, 3 og 4, men familien skal vokse ytterligere de neste årene. (Foto: Polestar)

Polestar 7 blir en «europeisk» kompakt SUV

2025 skal bli året hvor Polestar vokser ytterligere, og det med hjelp av kommende Polestar 5. Den 7. modellen er også planlagt, og blir en mer Europa-fokusert elbil.


Da Polestar sent i fjor annonserte en langdistanseutgave av Polestar 3, mer eksakt en Polestar 3 Long range Single motor med 706 kilometer rekkevidde, var dette en bil produsert i USA.

Det var nemlig Polestars Volvo-anlegg i Charleston i South Carolina som startet opp det nye samlebåndet, men nå skal det svenske merket eid av kinesiske Geely fokusere enda litt mer på Europa.

-->
For etter en god spurt spesielt av Polestar 3 og 4 i det 4. kvartal i fjor økte ordreinntaket med hele 37,2 prosent sammenlignet med samme periode året før, og det momentet akter de å ta med seg inn i 2025.

Polestars nye forretningsplan sier nå en årlig vekst i salgsvolum på 30-35 prosent fra 2025 til 2027, og målet er positiv fri kontantstrøm etter de mange og kostbare investeringene.

Polestar forventer enkelt og greit at 2025 blir det sterkeste året i merkets relativt korte historie.

‒ Med skandinavisk design, ytelse og et sterkt premiummerke har Polestar etablert seg som en solid aktør i det globale bilmarkedet. Vi har allerede tre imponerende modeller på veiene, og en stadig voksende og engasjert kundebase, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.

‒ Vi bygger videre på den sterke Polestar-merkevaren, med design og ytelse i kjernen. Samtidig erkjenner vi behovet for betydelige endringer for å sikre at dette anerkjente og progressive merket blir en vellykket og bærekraftig virksomhet. Vi fremskynder utvidelsen av forhandlernettverket og gjennomfører en kommersiell transformasjon, samtidig som vi tilpasser modellporteføljen for framtiden og reduserer kostnadene. Vi forventer at 2025 vil det mest suksessfulle året i Polestars historie, både når det gjelder salg og resultater.

Geely-gruppen som også eier Volvo Cars har fortsatt stor tro på det litt mer luksuriøse elbilmerket.

‒ Geely vil fortsette å støtte Polestars utvikling og gjennomføring av strategi, inkludert samarbeidet om å sikre ytterligere egenkapital og lånefinansiering, sier Daniel Donghui Li, administrerende direktør i Geely Holding Group og styremedlem i Polestar.

‒ Polestar forblir en viktig global ressurs for Geely, og det nye lederteamet tar de riktige og nødvendige grepene for å transformere merket fra en ikonisk merkevare til en vellykket, global virksomhet.

Polestar har trykket ned gasspedalen det siste året, og med både Polestar 2, 3 og 4 på markedet er det på tide å rulle ut Polestar 5. Dette er ifølge Polestar selv en ytelsesfokusert, 4-seters grand tourer satt sammen på Polestars egenutviklede bonded-aluminium-plattform.

Denne modellen er også et viktig steg inn i framtiden, for den elektriske GT-modellen blir den aller første Polestar-modellen som byr på 800-volts teknologi.

Men dette er ikke en volumselger, men Polestar har også en slik på gang. For nå kommer de første detaljene rundt Polestar 7, og dette er en premium kompakt-SUV. Den går altså inn i det mest populære segmentet, og blir en «europeisk» bil.

For Polestar planlegger å lage denne i Europa, og utvider dermed produksjonen som i dag gjøres i USA, Sør-Korea og Kina. Svenskene sier at med Polestar 7 vil selskapet gradvis gå over fra en flerplattformstilnærming til en enkelt plattformarkitektur. Dette skal bidra til å redusere kompleksitet, kostnader og investeringsbehov.

‒ Polestar er kjent for sitt progressive design, hvor hver bil skiller seg ut og vekker oppmerksomhet - og Polestar 7 blir ikke et unntak, sier Philipp Römers, designsjef i Polestar.

‒ Det er utrolig spennende å bringe Polestars unike designtilnærming til et nytt segment. Polestar 7 vil levere alt våre kunder forventer, både når det gjelder design og ytelse.

De gir også gass når det kommer til forhandlere, og skal øke antall utsalgssteder fra 70 til 130, og fra 36 til 57 i Europa og Nord-Amerika.

Neste land ut blir Frankrike, og der skal salget starte allerede i år. Dette er et av Europas største og raskest voksende elbilmarkeder, så her kan Polestar potensielt selge mange biler. Videre ekspansjon til Øst-Europa, Asia og Latin-Amerika er planlagt fra 2026 og fremover.

Et annet viktig inntektsområde blir økt salg av CO2-kvoter, og dette er et ganske viktig område for rene elbilmerker som Polestar og Tesla. Bilprodusentene må nemlig holde seg under CO2-grenser, og med et ganske slapt europeisk elbilsalg blir dermed løsningen å kjøpe kvoter av andre.

Polestar har allerede etablert et samarbeid med fire bilprodusenter, og forventer at salget av CO2-kvoter vil beløpe seg til hundrevis av millioner dollar årlig. Flere milliarder kroner, altså. Polestar har allerede etablert et samarbeid med fire bilprodusenter for 2025.

Men det svenske tenker også på lønnsomheten med å eie en Polestar, og  lanserer en ifølge dem innovativ energitjeneste kalt Polestar Energy i flere europeiske land.

Denne tjenesten skal gjøre hjemmelading smartere, mer effektiv og rimeligere, og Polestar sier at gjennom Polestar Energy-appen kan kundene redusere kostnadene for hjemmelading med opptil 30 prosent. Jo mer Polestar-kunder lader og bidrar til strømnettet via Polestar Energy, desto flere fordeler får de. Her blir også 2-veislading viktig, og det betyr at bilene selv kan levere strøm.

Les også:

Hva tenker du