Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell.


Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det var nemlig Polestar-gjengen som utviklet de litt mer potente Volvo-utgavene og ikke minst de bilene som ble brukt i billøp, så arven er helt klart lynrask.

Den aller første Polestar-modellen var da også en ganske så sprek sak, for hybriden Polestar 1 var en sportslig GT med karbonfiberkarosseri, 609 hk og hele 1.000 Nm. Den banet også vei for de rene elbilene med en elektrisk rekkevidde på gavmilde 124 kilometer ‒ best av alle hybrider.

Neste ut var som kjent elbilen Polestar 2, men omtrent på samme tid som den kom viste de også fram et ganske så sportslig konsept ‒ Precept.

Dette var en slags helelektrisk arvtaker til Polestar 1, en 4-dørs GT, men som en skikkelig festdemper ville ikke Polestar bekrefte at denne faktisk skulle inn i serieproduksjon. Vel, det var før nettet forlangte den.

Polestar, som muligens allerede hadde planer knyttet til Precept, gikk ut og sa; «jada, vi skal høre på dere, så denne skal vi faktisk lage». Vel, noe i den duren.

Det var begynnelsen av 2020, og nå har de klar en prototype som skal vises fram under fartsfestivalen Goodwood i England, og bilen har også fått et nytt navn.

‒ Polestar 5 ser ut til å bli en suveren 4-dørs GT og en sann Polestar-bil, sier Pete Allan, Head of Polestar i England R&D.

‒ Plattformen kombinerer ytelsesegenskaper for lavt volum med moderne teknologiske fremskritt som bringer lettvektsteknologi i sportsbilchassis med høy stivhet inn i masseproduksjon.

For å matche de sportslige utvendig linjene har Polestar utviklet et aluminiumchassis som bør sørge for enda bedre kjøreegenskaper, for det trengs.

Polestar 5 skal nemlig bli en ganske så sportslig bil, om det går som svenskene håper.

Over i Sverige jobber de med å utvikle en ny elektrisk drivlinje som sender kreftene opp i superbil-klassen. Her er nøkkelen en ny elektrisk motor bak sammen med en 800-volts arkitektur.

Resultatet som Polestar håper på er en kombinert ytelse for motorene foran og bak på hele 650 kW, noe som betyr 884 hk. Målet for dreiemomentet lyder på 900 Nm.

‒ Den nye drivlinjen vi jobber med vil sette en ny merkevarestandard i våre høyytelsesbiler, slår Jörg Brandscheid, Polestar CTO og Head of R&D, fast:

‒ Kombinasjonen av sterke elektriske motortekniske evner og fremskritt innen lettvektsplattformteknologi fører til en virkelig fantastisk bil.

Hvor fantastisk kan publikum under Goodwood-festivalen selv sjekke ut. Denne inkluderer nemlig av et berømt bakkeløp, og prototypen av Polestar 5 skal gjennomføre to runder.

Men vi må fortsatt vente litt på Polestar 5, for først skal Polestar 3 og Polestar 4 komme i løpet av de to neste årene. Deretter skal det være klart for Polestar 5 i 2024.

‒ Polestar 5 er et selskapsdefinerende prosjekt, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

‒ Det progressive designet og den avanserte konstruksjonen setter tonen for Polestars framtid. Vi har store talenter på plass som gjør oss i stand til å lage ikoniske elbiler.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter