- Annonse -
HjemElbilerPolestar 5 sikter mot 884 hk

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell.

Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det var nemlig Polestar-gjengen som utviklet de litt mer potente Volvo-utgavene og ikke minst de bilene som ble brukt i billøp, så arven er helt klart lynrask.

- Annonse -

Den aller første Polestar-modellen var da også en ganske så sprek sak, for hybriden Polestar 1 var en sportslig GT med karbonfiberkarosseri, 609 hk og hele 1.000 Nm. Den banet også vei for de rene elbilene med en elektrisk rekkevidde på gavmilde 124 kilometer ‒ best av alle hybrider.

Neste ut var som kjent elbilen Polestar 2, men omtrent på samme tid som den kom viste de også fram et ganske så sportslig konsept ‒ Precept.

Dette var en slags helelektrisk arvtaker til Polestar 1, en 4-dørs GT, men som en skikkelig festdemper ville ikke Polestar bekrefte at denne faktisk skulle inn i serieproduksjon. Vel, det var før nettet forlangte den.

Polestar, som muligens allerede hadde planer knyttet til Precept, gikk ut og sa; «jada, vi skal høre på dere, så denne skal vi faktisk lage». Vel, noe i den duren.

- Annonse -

Det var begynnelsen av 2020, og nå har de klar en prototype som skal vises fram under fartsfestivalen Goodwood i England, og bilen har også fått et nytt navn.

‒ Polestar 5 ser ut til å bli en suveren 4-dørs GT og en sann Polestar-bil, sier Pete Allan, Head of Polestar i England R&D.

‒ Plattformen kombinerer ytelsesegenskaper for lavt volum med moderne teknologiske fremskritt som bringer lettvektsteknologi i sportsbilchassis med høy stivhet inn i masseproduksjon.

For å matche de sportslige utvendig linjene har Polestar utviklet et aluminiumchassis som bør sørge for enda bedre kjøreegenskaper, for det trengs.

- Annonse -

Polestar 5 skal nemlig bli en ganske så sportslig bil, om det går som svenskene håper.

Over i Sverige jobber de med å utvikle en ny elektrisk drivlinje som sender kreftene opp i superbil-klassen. Her er nøkkelen en ny elektrisk motor bak sammen med en 800-volts arkitektur.

Resultatet som Polestar håper på er en kombinert ytelse for motorene foran og bak på hele 650 kW, noe som betyr 884 hk. Målet for dreiemomentet lyder på 900 Nm.

‒ Den nye drivlinjen vi jobber med vil sette en ny merkevarestandard i våre høyytelsesbiler, slår Jörg Brandscheid, Polestar CTO og Head of R&D, fast:

‒ Kombinasjonen av sterke elektriske motortekniske evner og fremskritt innen lettvektsplattformteknologi fører til en virkelig fantastisk bil.

Hvor fantastisk kan publikum under Goodwood-festivalen selv sjekke ut. Denne inkluderer nemlig av et berømt bakkeløp, og prototypen av Polestar 5 skal gjennomføre to runder.

Men vi må fortsatt vente litt på Polestar 5, for først skal Polestar 3 og Polestar 4 komme i løpet av de to neste årene. Deretter skal det være klart for Polestar 5 i 2024.

‒ Polestar 5 er et selskapsdefinerende prosjekt, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

‒ Det progressive designet og den avanserte konstruksjonen setter tonen for Polestars framtid. Vi har store talenter på plass som gjør oss i stand til å lage ikoniske elbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her