Norge og mer spesifikt Oslo er, muligens med unntak av Kina,
den viktigste regionen for svenske Polestar. Dette er et heleid selskap av Volvo Cars, som igjen er eid
av kinesiske Geely, og det ferske merket skal satse tungt på elbiler. Og dermed
peker Norge seg raskt ut.
rene elbilmodellen nærmer seg nå med stormskritt. Polestar 2 blir produsert i Kina, og der har de nå satt
sammen så mange at de har sendt over den første forsendelsen til Europa. Disse har ankommet det belgiske transportknutepunktet
Zeebrugge, og skal nå gjøres klar før de sendes videre til kundeleveringer. ‒ Dette er et stort øyeblikk, sier Thomas Ingenlath,
administrerende direktør i Polestar.
kunder i Europa. Ankomsten av denne forsendelsen er et bevis på hvor engasjerte
vi er overfor våre kunder og hvordan vi jobber effektivt over hele verden. Det er selvsagt mange land som venter på Polestar 2, men det
er ikke nok biler til å gjøre alle fornøyde. Ettersom Polestar er svensk må
selvsagt noen biler over dit, men de får langt fra alle. Norge skal nemlig også ha sin del av den første
forsendelsen, så de som er lengst fram i den norske køen har noe stort å se
fram mot. Overlevering er nemlig planlagt til august, så det er bare å
krysse fingrene for at alt går etter planen. Etter Norge og Sverige vil Polestar prioritere kunder i Belgia,
Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sveits.
kjøre i gang flere arrangementer slik at flest mulig potensielle kunder faktisk
kan teste hvordan denne elbilen er selv. ‒ Endelig vil folk kunne oppleve hvor fantastisk Polestar 2
er å kjøre, sier Ingenlath. ‒ Når du først har kjent på den progressive elektriske
kjøreopplevelsen, er det ingen vei tilbake. Du er dermed «advart». Bilene som ankommet Zeebrugge blir fraktet videre til et
sentralt knutepunkt i Belgia, og det venter den endelige forberedelsesprosessen
og en aller siste sjekk før de sendes videre til de respektive markedene. Her er flere bilder av Polestar 2 på europeisk jord. Les også: