Årets livsløpsanalyse for Polestar 2 er klar, og den viser at det totale karbonutslippet stadig går ned. (Fotos: Polestar)

Polestar 2 blir stadig mer miljøvennlig

Nytt år, ny livsløpsanalysen signert Polestar. Og den viser at P2 blir stadig mer bærekraftig i form av reduserte karbonutslipp.


Opp gjennom årene har ikke bilmerkene akkurat hatt rykte på seg for å være åpne, og vi husker fortsatt den store dieselgate-skandalen hvor flere merker jukset med utslippstallene.

Men med elbilene har det kommet en ny tid, og bilmerkene snakker nå like ofte om bærekraft som om kommende modeller. Vel, det er kanskje ikke helt slik, men det iallfall langt mer fokus på det totale utslippet rundt nye biler enn tidligere.

-->
Noen går enda lengre enn å snakke om bærekraft, men viser også tallene knyttet til CO2-utslipp rundt nye elbiler. For det er slik at også de helelektriske slipper ut den skadelige gassen.

Lokalt er elbiler, spesielt de ladet på fornybar energi, veldig miljøsnille, men det går fortsatt mye CO2 i luften under produksjonen. Og her er det to utfordringer. Gjøre selve produksjonen enda mer bærekraftig, og gjenbruke flest mulige materialer når elbilen har gjort sitt ute på veien.

Dette er blant annet kalt fra krybbe til grav, og Polestar er så opptatt av det at de hvert år kommer med en livsløpsanalyse av Polestar 2 ‒ den foreløpig eneste elbilen de tilbyr.

De har nå klar en ny en for 2024-modellene.

Dette er den tredje analysen de kommer med, og trenden er ikke til å ta feil av. Polestar snakker ikke kun om bærekraft, men gjør også noe med det.

‒ Den langsiktige planen til det svenske merket er å kutte utslippene i forsyningskjeden, og frikoble forretningsvekst og kjøretøyytelse fra karbonutslipp. Derfor jobber vi konsekvent med å kutte utslipp i Polestar, samtidig som vi forbedrer ytelse og effektivitet, opplyser den norske kommunikasjonslederen, Kristin Fjeld.

Stikkordet for dagens Polestar 2 er effektivitet.

Svenskene sier at grunnet drivlinjeoppgraderinger som inkluderer større batterier og nye motorer, kan Polestar 2 kjøre opptil 22 prosent lenger. Den bruker også inntil 9 prosent mindre energi og lader 34 prosent raskere.

‒ Vi er veldig fornøyde med Polestar 2, det er en stilfull bil som er skikkelig morsom å kjøre. Ingeniørteamet vårt har stått på for å integrere betydelige oppgraderinger, som nå hever totalpakken ytterligere, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Vi er stolte av at vi har gjort bilen bedre uten å øke karbonavtrykket – snarere tvert imot har vi redusert det.

Polestar forklarer at de har dempet karbonutslippet blant annet ved å benytte lavkarbonaluminium i hjul og batteribrett, byttet til fornybar energi på fabrikken og forbedret batterikjemi på den nyeste modellen.

Resultatet av arbeidet med å få bilene enda mer bærekraftig er at CO2e er dempet med 3 tonn og 12 prosent i løpet tre år for Polestar 2, og avhengig av modell befinner det seg nå på 22,5 tonn CO2e (se tallene under).

På samme tid har strekker de også stadig ut rekkevidden til Polestar 2, og Long range-utgaven med kun en motor har nå en oppgitt WLTP-rekkevidde på hele 654 kilometer. Det praktiske har også fått seg et løft med ladefarten, og 82 kWh-batteriet har nå en maks ladeeffekt på 205 kW.

Slik er utslippene for 2024-modellene av Polestar 2:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter