Plastflasker blir til setetrekk

Gjett hvor mange plastflasker som trengs for å lage setetrekk til en A3.


Polestar har akkurat vist fram et nytt konsept, og der har
de ivaretatt bærekraften blant annet ved å gjenvinne PET-flasker ‒ akkurat som
Volvo også gjør.

Men det er flere som har fått øyne opp for dette, og denne
gjenbruken har nå også funnet veien til Tyskland.

-->
Samtlige masseprodusenter forsker nå på løsninger som skal
gi mer bærekraft, og Audi som jo allerede har elbilmodellen e-tron er intet unntak.

De slår nå følge med Volvo og Polestar, for nå kommer nye A3
med setetrekk som er framstilt av sekundære råstoffer. Opp mot 89 prosent av
stoffet som brukes til framstillingen består av plastflasker, som gjennom en
komplisert prosess blir omarbeidet til garn.

Sluttresultatet blir et stoff som både ser ut som og føles
som den samme standarden som det klassiske stoffet kan by på.

Det er smart å pante flasker, både for din egen økonomi og for
naturen. Men hva skjer når du putter en plastflaske i automaten?

Du panter garn

Jo, de blir først presset sammen for å spare plass, og
deretter fraktet til gjenbrukssenteret.

Der blir de sortert etter farge, størrelse og kvalitet, mens
fremmedelementer som for eksempel korker sorteres ut.

Deretter blir flaskene kvernet opp, vasket, tørket og til
slutt smeltet om.

De blir til en uendelig lang plastsnor, og når denne er
nedkjølt hakkes den opp i små deler. Resultatet blir et såkalt granulat, et gjenbruksmateriale,
og gjennom ekstrudering (en produksjonsmetode) blir dette om til tråder.

Trådene vikles videre på spoler, og blir til slutt brukt til
å fremstille stoff.

Slik får altså Audi, Volvo og Polestar stoff ut av en plastflaske.

Så hvor mange flasker?

Det er ikke bare setetrekkene i en Audi A3 som får stoff
utarbeidet av plastflasker, men også bunnbekledningen består av dette.

For setetrekkene trenger en A3 45 flasker 1,5-litere, mens
det i tillegg trengs 62 PET-flasker til resten av bilen.

Totalt blir det dermed 107 flasker.

Men det er også andre sekundære materialer som blir brukt i
A3.

Isoleringsmateriale, støydempingsstoffet, mattene og sidebekledningen i bagasjerommet består også av bærekraftige stoffer.

Mer bærekraft i årene som kommer

Audis mål er å øke denne andelen markant de neste årene, uten
at det skal gå utover kvaliteten.

Setetrekkene er altså «kun» 89 prosent gjenbruk, så de har
fortsatt en jobb foran seg.

‒ Utfordringen er det underliggende materiale som skal
forbindes med det overliggende materiale ved hjelp av lim, sier Ute Grönheim, ansvarlig
for materialeutvikling på tekstilområdet hos Audi.

‒ Dette arbeider vi også med å erstatte med gjenbruksmulig polyester.
Målet er at setetrekket skal fremstilles utelukkende ved bruk av ublandede
materialer, så de kan gjenbrukes nok en gang. Det er et mål vi ikke er så langt
unna å kunne innfri.

‒ På lengre sikt skal samtlige setetrekk hos alle modeller være
fremstilt av gjenbruksmaterialer, legger han til.

Tre forskjellige setetrekk

Audi klinker like godt til med tre forskjellige setetrekk til
tre forskjellige utstyrslinjer som stammer fra flaskepantingen.

Et stålgrått stoff med gule kontrast-tråder, et med kombinasjon av sort og sølv med klippegrå kontrast-tråder, og et sort og rødt med røde kontrast-tråder.

Audi viser fram den neste generasjon A3 Sportback under Genève
Motor Show som starter neste uke, og dette blir 4. generasjon av modellen som
kom i 1996.

Her er noen bilder av den generasjonen utstyrt med kamuflasjemønster og setetrekk fra plastflasker.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter