Volvo leder nå an i overgangen til elektrisk kraft blant de aller største kjøretøyene på veien, og det er allerede mulig å bestille tre tunge og to medium tunge lastebilmodeller med Volvo-logoen her i Europa ‒ inkludert Volvo FL Electric og Volvo FE Electric.
Men planene er langt mer grandiose enn det.
-->
‒ Vi har som mål å lede overgangen til et avkarbonisert transportsystem, og har den langsiktige ambisjonen om å tilby våre kunder løsninger som er 100 prosent fossilfrie, sier Martin Lundstedt, konsernsjef i Volvo Group.
‒ Det er stor etterspørsel fra våre kunder allerede i dag, og innen 2030 er ambisjonen at minst 35 prosent av produktene vi selger er elektriske. Denne opptrappingen vil kreve store volumer høyytende batterier, produsert ved bruk av fossilfri energi, og det er et logisk neste skritt for oss å inkludere batteriproduksjon i vårt fremtidige industrielle fotavtrykk.
Volvo har som andre kjøretøysprodusenter dårlig tid, og svenskene tar sikte på å starte på arbeidet rundt egen batteriproduksjon sammen med partnere allerede nå. Og det skal de gjøre på hjemmebane.
Som kjent hører Volvo hjemme i nærheten av Norge, og gruppens utviklingssenter (R&D) og hovedkvarter er i Göteborg.
Drivlinje-produksjonen befinner seg i Skövde litt lenger inn i landet, og ikke langt unna der finner man Mariestad som ligger inntil den store innsjøen Vänern. Det området skal ifølge Volvo være ganske så perfekt for batteriproduksjon.
De sier ikke noe om hvor store produksjon de planlegger, men kan fortelle at de planlegger å gradvis øke kapasiteten og nå en storskala serieproduksjon innen 2030.
Battericellene skal designes spesielt for bruk i nyttekjøretøy, og skal støtte den globale utrullingen av både elektriske lastebiler, busser, anleggsutstyr samt elektriske drivlinjer for ulike bruksområder. Her tenker altså Volvo ganske så bredt.
Videre sier de at etableringen av den nye batterifabrikken er avhengig av en godkjennelse fra myndighetene, og at den eksakte lokaliseringen vil bli bestemt på et senere tidspunkt.
I tillegg til å satse på mer miljøvennlige drivlinjer har også Volvo et stort fokus på sikkerhet, og har en svært så ambisiøs plan om null ulykker.
På dette området har de blant annet utviklet et nytt sikkerhetssystem som skal hjelpe til med å beskytte både fotgjengere og syklister, og dette systemet involverer en dobbel radar på hver side av lastebilen i tillegg til kamera-støttede funksjoner.
Les også: