Hmmm, Pininfarina har designet noe så spesielt som en HUV. (Fotos: Pininfarina)

Pininfarina har designet en hydrogen-SUV

Namx vil revolusjonere hydrogenmarkedet med byttbare tankkapsler ‒ og det skal de gjøre med en Pininfarina-designet SUV. Eller HUV om du vil.


Nå er ikke vi noen eksperter på bildesign, men vi kan likevel slå fast med så ganske grei sikkerhet at en bil ikke normalt blir designet bakfra og deretter fremover. Men det har Pininfarina gjort med Namx HUV.

Ideen til marokkanske Faouzi Annajah og den franske designeren Thomas de Lussac som står bak Namx-prosjektet er nemlig å lage en hydrogenbil hvor det er mulig å bytte ut kapslene i tanken ‒ akkurat som det er mulig å bytte batteripakken til Nio-bilene.

-->
Dermed startet Pininfarina designprosessen bakfra, for det er altså det italienske selskapet som er hanket inn for å designe denne spesielle hydrogenbilen.

Målet til Pininfarina og Thomas de Lussac var å komme opp med en slags framtidens bil, men også å nikke tilbake til amerikansk bildesign fra 1950- og 60-tallet ‒ for de Lussac har en forkjærlighet for de gamle muskelbilene.

Men Pininfarina er som kjent mest glad i italiensk eleganse og runde kanter, så resultatet er en slags kombinasjon av muskelbilene og de mer moderne og sportslige bilene, og denne SUV-modellen rører da også ganske greit på seg.

Det er planlagt to versjoner av Namx HUV. En bakhjulsdrevet med 300 hk og en toppfart satt til 200 km/t, og denne skal klare 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Toppmodellen er noe så spesielt som en GTH-med drift på alle hjulene, og her er det 550 hk og en toppfart satt til 250 km/t. Denne skal klare å sprinte opp til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Når det gjelder rekkevidden så bør det ikke være mye angst å oppdrive, for de første tallene hevder at denne skal klare å rulle i rundt 800 kilometer før tanken må fylles ‒ eller de totalt seks kapslene eventuelt byttes ut. Dette gjøres for øvrig ganske enkelt ved å åpne en luke helt nederst bak, og så er det bare å poppe ut kapslene omtrent som du bytter batteri på fjernkontrollen.

Nå er faktisk ikke Pininfarina helt ukjente med hydrogenbiler ‒ heller det motsatte. Allerede i 2008 kunne de vise en hydrogenbil i form av konseptet Sintesi under bilutstillingen i Genève, og I 2016 kom de med en visjon kalt H2 Speed og i 2019 annonserte Grove Hydrogen Automotive et samarbeid med italienerne.

I 2021 viste Gaussin Group en hydrogenelektrisk racer som også Pininfarina var involvert i, og nå har de altså slått seg sammen med Namx for å komme med en HUV som etter planen skal masseproduseres.

Pininfarina driver også med en rekke andre prosjekter utenfor bilsektoren, og to av disse er kaffemaskiner og businesskort. Ja, det er en grunn til at vi nevner disse, og det kommer vi snart til.

En ny kaffemaskinen er designet med tanke på bærekraft når det kommer til materialvalg og gjenbruk, mens businesskortene har fokus på å redusere papirforbruket og ta vare på den viktige skogen.

Begge disse to prosjektene samt Namx HUV er så solide at de nå har blitt tildelt Green Good Sustainability Design Awards 2023, og dermed har Pininfarina hanket inn en ganske så imponerende trippel.

Her er den vi selvsagt bryr oss aller mest om ‒ Namx HUV:

Dette skal altså bli den aller første premium hydrogen-SUV, og sett fra det miljømessige perspektivet slipper altså hydrogenbiler unna de store batteripakkene som står bak en masse CO2-utslipp under produksjon.

En hydrogenbil kan potensielt være enda mer miljøvennlig enn en elbil med et enda mindre karbonavtrykk i produksjonen, og Namx har nå jobbet i fem år med sin første bil.

Om alt går etter planen skal den markedsføres fra 4. kvartal neste år, og startprisen er forventet å ligge en plass rundt 700.000 kroner.

Her er bilder av bilen som allerede har rukket å hanke inn en pris, den Pininfarina-designede Namx HUV:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter