Piffet opp familie-raceren RS 4

Audi dundrer videre med fornyelsen av sine hissige RS-modeller,og nå har også familie-raceren RS 4 fått nye linjer.


Uttrykket «ulv i fåreklær» skal visstnok stamme fra bibelen,
men kunne like gjerne hatt sin opprinnelse fra Audi.

For i begynnelsen av 1990-tallet bestemte det tyske merket seg for å lage en lynrask utgave av de «kjedelige» stasjonsvognene, og i 1994 kunne de presentere en familiebil med fem dører, fem seter og et digert bagasjerom og en nesten like stor turbomotor på 315 hestekrefter.

-->
Den ble raskt en legende helt utenom det vanlig.

Dette var nemlig RS 2 Avant, og ved hjelp av Porsche hadde
de omformet en Audi 80 Avant om til en skikkelig ulv i fåreklær.

Den klarte 0-100 km/t på 5,4 sekund, mens toppfarten var på
262 km/t.

RS 2 Avant forsvant dessverre året etter, men i 1999 kunne
Audi presentere en ny forkledd familieracer, RS 4.

Nå handlet det om den legendariske 2.7-liters V6 med 381 hk
under panseret, og datidens sportsbiler måtte virkelig slite om de skulle holde
følge med denne potente stasjonsvognen.

Audi kom med en ny generasjon av familieraceren i 2005, og
antall hestekrefter hadde da skutt opp til 420 hk.

Sju år senere presenterte tyskerne enda en ny generasjon, og denne gang bød motoren på formidable 450 hk.

Så kom den nåværende versjonen i 2017.

Denne slår nå følge med blant andre de oppgarderte RS 6
Avant og RS 7 Sportback, og det betyr et røffere uttrykk på utsiden og mer
teknologi på innsiden.

Sjekk denne videoen:

Som de to storesøstrene betyr det blant annet en ny front med
en bredere integrert grill i støtfangeren og noen digre luftinntak, og Audi har
også satt på nye LED-lykter.

På siden har skjermene est ut med 30 mm på hver side, og bak
finner man en ny RS-spesifikk takspoiler og diffusor samt RS-eksos med
forkrommede enderør.

På innsiden er den store nyheten åpenbart det nye MMI-berøringsskjermen
på 10,1 tommer sentralt plassert og vinklet mot føreren.

Her er det mulig å få kontroll på en rekke RS-spesifiserte ting, som temperaturen til sentrale komponenter, maksimale g-krefter, akselerasjonsmålinger, rundetider, dreiemoment og trykk og temperatur i dekkene.

Nye RS 4 Avant er også tilgjengelig med over 30
førerassistenter, og Audi har fordelt mange av disse i pakkene «tour» og «city».

Dette er altså kun en oppgradering av RS 4 Avant, og ikke en
ny generasjon.

Dermed forblir drivverket uendret, noe som betyr en
2.9-liters TFSI-motor med 450 hk som sender den opp i 100 km/t på 4,1 sekunder.

Men det burde holde til å kjøre ungene til barnehagen og likevel
rekke jobben.

Så 2020-utgaven av RS 4 Avant er fortsatt en ulv i fåreklær,
og bærer den 25 år lange arven fra RS 2 videre.

Her er flere bilder av den potente stasjonsvognen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter