Pickup-produsent lover over 800 km rekkevidde

Atlis akter å kuppe det elektriske pickup-markedet med en ganske så svær bil.


Amerikanerne er i ferd med å våkne skikkelig til liv når det kommer til helelektriske biler, og der går det som kjent mye i pickupmodeller.

Så det er nå flere lovende elektriske pickuper på gang, og den mest kjente er utvilsomt Ford F-150 Lightning. Dette er altså en helelektriske versjon av det som har vært USA’s mestselgende bil i flere tiår, så denne er det all grunn til å se opp for.

-->
Ford har allerede startet preproduksjon av Lightning, som allerede har sendt elektriske støt gjennom befolkningen. Det har nemlig tikket inn mer enn 150.000 reservasjoner av F-150 Lightning, og Ford har måtte utvide arbeidstokken i fabrikken med 450 nye ansatte.

En hovedrival kan fort bli en av Fords egne, nemlig Rivian. Dette nye merket har på gang en så lovende pickup og SUV at Ford like godt kjøpte seg inn i merket, og Rivians pickup kalt R1T gikk endelig inn i produksjon for et par uker siden.

Rivians SUV heter for øvrig R1S.

En annen gigant gjør seg også klar for den elektriske tiden, nemlig Hummer. GM pensjonerte den ultimate børstraktoren for lenge siden, men GMC henter den altså fram fra glemselen nå som det skal handle om elbiler.

Ikke helt en pickup som vi er vant til, men den voldsomme bilen har et lasteplan der bak og kan helt klart kalles for en pickup.

Bollinger har også skapt overskrifter for sin elektriske pickup, B2. I likhet med Rivian er Bollinger en nykommer, og har som Rivian også på gang en SUV (B1) i tillegg til sin pickup. B2 byr som mange av de andre kommende pickupene voldsomt mer krefter, mer enn 600 hk, og skal klare 0-100 km/t på under 5 sekunder.

På toppen av dette har også Tesla sin pickup (eller noe slikt) på gang, Cybertruck. Dette er et monster av en bil, og skal etter ryktene by på rekkevidder over 800 kilometer og lukte på 3 sekunder når det kommer til 0-100 km/t.

Ettersom Tesla hadde opp mot en halv million på reservasjonslisten før Model 3 kom, så vil nok Cybertruck bli en lei konkurrent for de andre elektriske pickupene i årene som kommer. Det er ganske så sikkert.

Dette er bare noen av de elektriske pickupene som kommer, og inn i dette segmentet skal også lille Atlis.

Det Arizona-baserte merket har tidligere vist fram tre prototyper av XT-modellen, men ikke i den utgaven som de nå viser.

Slik ser den ut:

Atlis tar ikke den enkleste veien med sin kommende pickup, for de setter sammen sine egne battericeller og lager bilene på sin egenutviklede XP-plattform.

‒ Vi er ute etter å endre det profesjonelle pickupmarkedet. Målet er å lage en elektrisk pickup med ytelsesegenskapene til en ¾ tonn diesel som raskt kan lades opp, sier Mark Hanchett, grunnlegger og administrerende direktør i Atlis.

‒ Vi har fokusert på designfunksjonene som vårt målmarked bryr seg mest om ‒ maksimere funksjonalitet, lagring, kapasitet og passasjerkomfort for å skape best mulige opplevelser.

Det er noen ganske interessante ting med denne XT-utgaven.

For det første har den en gedigen lagringsrom framme, over 500 liter. Ja, mer enn mange bagasjerom på vanlige biler, og framme i det som er kalt frunken er det også uttak for både 120V og 230V.

Det andre er at bilen skal lade lynraskt. Atlis har en AAC/1.5-megawatt ladeport, og med full gass skal den lade batteriet på under et kvarter. Ja, de hevder så.

Når det gjelder batteriet, ikke et litium-ion, men et nikkel magnesium kobolt (NMC), så sier Atlis at pickupen får tre valg. Et som går 300 miles, et som åpner for 400 miles og til slutt det store batteriet på 250 kWh som tar bilen 500 miles. Det betyr i så fall over 800 km/t med rekkevidde.

Den har i likhet med flere av de andre kommende pickupen et sted over 600 hk, så det skal ikke stå på kreftene.

‒ Vi planlegger å starte produksjonen i slutten av 2022, sier Hanchett.

‒ Teamet fortsetter å finpusse innvendig og utvendig design basert på omfattende tilbakemeldinger fra kunder og investorer. Vi har ingeniør- og designkompetanse, fleksibilitet og visjon for å skape noe helt annet for å gi kundene et helt økosystem som trengs for å få jobben gjort.

Så får vi se hvem som vinner den store elektriske pickupkampen som nå er under oppseiling i USA, for dette kan bli litt av en kamp.

Og kanskje dukker noen også opp i Norge?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter