Peugeot fornyer populære 308

Modellen som ble kåret til årets bil i Europa i 2014 blir nå enda mer moderne, både på ut- og innsiden.


Peugeot lanserte sin Golf-rival 308 i 2007, og etter seks år med «innkjøring» klinket de til med 2. generasjonen i 2013. Og det ble raskt klar at dette var en skummel konkurrent til folkebilen fra Volkswagen, for året etter sendte europeiske biljournalister denne helt til topps under årets bil-kåringen.

Og det var ikke akkurat enkle modeller den overgikk i den kåringen, for biler som Tesla Model S, Mazda3, nye Skoda Octavia og den nye S-klasse fra Mercedes var alle blant finalistene det året.

Siden har det skjedd enormt mye i bilindustrien, så om Peugeot 308 nok en gang skal utfordre Golfen må den oppdateres.

Og nå er det også klart for en ny versjon, og det er nok mulig Volkswagen som kom med en ny Golf i fjor sender bekymrede blikk mot denne.

Anført av den nye logoen er det meste oppgradert for 3. generasjon av 308, og Peugeot garderer seg også med to ladbare versjoner av den nye generasjonen.

Kort fortalt er nye 308 bygd på en ny versjon av EMP2-plattformen, og er sterkere, større og langt mer moderne med teknologiske løsninger som en ny i-Cockpit som inkluderer i-Connect og flere førerassistenter.

Som vi kan se av bildet byr den ny på ganske så smekre linjer, og ser ganske mye mer moderne ut enn nåværende versjon.

Fronten domineres av en ny grill med den nye logoen i midten, flankert av LED-lykter som både strekker seg bak mot hjulbuene og dupper ned i luftinntakene foran.

Linjene fra panseret strekker seg videre langs siden og helt til baklyktene og den nye lyssignaturen, hvor også en bakspoiler understreker det sportslige designet Peugeot har gitt den nye 308.

Den nye utgaven har vokst 11 mm i forhold til dagens 4,25 meter lange 308, men takket være nye EMP2 har den innvendige plassen vokst enda mer. Akselavstanden er nemlig dratt ut med hele 55 mm i forhold forgjengeren, og bakerst byr 3. generasjonen på et bagasjerom med 412 liter kapasitet. Her er det også ytterligere 28 liter med plass under gulvet, og om ikke det holder er det mulig å legge ned seteryggene og få 1.323 liter.

Det nye designet gir også enda bedre aerodynamiske linjer, noe som ikke bare bidrar til spart drivstoff men også mindre vibrasjoner for de på innsiden.

Bilen er altså ganske så ny på utsiden, og det er den også på innsiden.

Her er det Peugeot i-Cockpit med 3D-teknologi og i-Connect som utgjør infotainment-systemet, og de sentrale elementene er instrumentskjermen og berøringsskjermen, begge på 10 tommer. Som i-Connect sier er bilen også koblet til nett, og Peugeot har selvsagt utstyrt den med en rekke førerassistenter inkludert adaptivt cruisekontroll og aktiv filholder.

Seter er som kjent viktig for de franske merkene, og de som er villig til å betale for det kan få seter med 10 innstillingsmuligheter og både Alacantara og Nappa som bør gjøre det komfortabelt å sitte i nye 308.

Man kan ikke oppgradere modeller i 2021 uten å tenke elektrifisert, og nye 308 kommer også som ladbar hybrid i tillegg til rene bensin- og dieselutgaver.

Blant annet har Peugeot klar en Hybrid 180 e-EAT8 med en 150 hk PureTech-motor kombinert med en 81 kW sterk elmotor, og denne byr på en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer. De har også en enda sterkere Hybrid 225 e-EAT8 som kombinerer en PureTech på 180 hk med den samme elmotoren, og denne har 58 kilometer oppgitt elektrisk rekkevidde.

Begge disse har et 12,4 kWh batteri, og det er mulig å lade den med 7,4 kW som i så fall lader opp batteriet på under to timer.

Det franske merket som nå hører hjemme i den store Stellantis-gruppen etter at PSA og FCA fusjonerte i januar satser frisk på elektrifisering, og har også kommet med rene elbilversjoner av 208 og 2008.

Peugeot har foreløpig ikke sagt noe om helelektriske planer for 308, som altså laget på EMP2-plattformen som ikke er tilrettelagt elbiler. Men om det kommer en e-308 bør kanskje også Volkswagen ID.3 se opp, akkurat som den nye Golfen nå må gjøre for 308 ‒ en modell som det allerede er solgt over sju millioner eksemplarer av.

Men før en eventuell elbilutgave er her vil 3. generasjon av 308 være på plass, og det skal skje i 2. halvdel av året.

Her er bilder av den nye Peugeot 308:

Les også:

Les mer om:

Nyheter