BMW’s elektrisk flaggskip starter på 659.000 kr

Tyskerne skal ha klar to versjoner av det elektriske flaggskipet BMW iX ved markedslansering, xDrive40 og BMW iX xDrive50. Sistnevnte blir en liten rekkeviddekonge.


Til høsten er det klart for store ting hos BMW, for da kommer endelig det elektriske flaggskipet kalt iX. Denne er så spesiell at den ikke en gang er kalt for en SUV, men har fått betegnelsen SAV som i Sports Activity Vehicle.

BMW har plassert de fleste eggene i iX-kurven, og bilen er full av nye løsninger og ny teknologi ‒ slik et flaggskip jo skal by på. Elbilen bygges også på en ny plattform, hvor BMW ifølge dem selv har fokusert på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.

Det høres utvilsomt spennende ut, og BMW klinker like godt til med to versjoner av den kommende modellen rett ut fra startblokken.

‒ Interessen for BMW iX er, naturlig nok, svært høy. Jeg tror vi overrasker mange når vi nå kan fortelle at modellen kommer i to versjoner – og at norske forhandlere allerede nå kan ta imot bestillinger, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Det er slutt på den tiden da bilprodusentene kun kunne fokusere på lokale utslipp rundt miljøaspektet til elbilene, og nå skal de helst være bærekraftig fra A til Å. Og for BMW er dette ansvaret kanskje enda litt større enn andre.

For.

– BMW Group ble i 2020 rangert som verdens mest bærekraftige bilselskap. BMW iX viser en tydelig forpliktelse til bærekraftprinsippet og arven fra BMW i3, sier Tegneby.  

Her er resirkulering et stikkord, og et eksempel på nytekningen er at gulvmattene består av råmaterialer utvinnet blant annet fra gamle fiskenett og avfall fra plastproduksjon.

Det er selvsagt positivt at BMW iX er laget på en enda mer miljøbevisst måte, men for bilistene er det aller viktigste hvordan bilen faktisk er.

Som vi kan se skiller den seg ganske mye ut fra «vanlige» BMW-modeller, og byr på særegne detaljer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere, markerte hjulbuer og en bakluke som dekker hele bilens bakside. Det er også mulig å få iX med en eksteriørdesign-pakke som gir bilen et sportsligere uttrykk, deriblant med detaljer i bronsefarge.

Foran har BMW erstattet grillen med et såkalt intelligenspanel med en rekke sensorer, og denne har en helt spesiell overflatebehandling som gjør at det ytterste laget faktisk er selvreparerende. Mindre rifter og sår på overflaten vil fikse seg selv i løpet av et døgn i romtemperatur, eller i løpet av 5 minutter med varmluftbehandling.

For BMW-kjennere kan vi opplyse at bilen er omtrent like lang og bred som X5, like høy som X6 og har samme hjuldimensjoner som X7 (21- eller 22 tommer).

Den nye plattformen har også dratt ut akselavstanden til hele 3 meter, mens den innvendige dimensjonen er på X5’s nivå ‒ dog med bedre plass til både ben, hode og skuldre. Bakerst blir bagasjeromsvolumet på over 500 liter, mens bakkeklaringen på SAV-modellen lyder på 19,5 cm.

Så hva med spesifikasjonene, for dette er jo et flaggskip som bør by på noe litt mer ekstraordinært.

BMW har laget elmotorene selv, og har i tillegg kommet opp med en smart adaptiv rekuperasjon som bruker data fra bilens navigasjonssystem og en rekke sensorer. På toppen av dette gjør såkalt «freewheeling» sitt til at begge de to BMW iX-modellene kan skilte med et ganske effektivt energiforbruk. 40-versjonen har et oppgitt forbruk på under 20 kWh/100 km, mens xDrive50 har et forbruk på under 21 kWh.

Innstegsversjonen iX xDrive40 kan by på et batteri på over 70 kWh og en rekkevidde over 400 kilometer. Den åpner for lynlading på 150 kW, og dermed er det i teorien mulig å lade den opp til 80 prosent på under 40 minutter. 10 minutter med lading skal fylle på med 90 kilometer, og med 3-faset AC-lader med 11 kW kan bilen fullades hjemme på under 8 timer.

xDrive40 kan skilte med over 300 hk, 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Et hakk opp befinner altså iX xDrive50 seg, og nå begynner det å svinge skikkelig.

Denne får et batteri på over 100 kWh, noe som sørger for en rekkevidde på over 600 kilometer. Denne åpner også for lynlading på hele 200 kW, noe som gir tilsvarende tid når det kommer til å lade opp til 80 prosent ‒ under 40 minutter. Men siden det er et større batteri vil man fylle på mer rekkevidde i løpet av 10 minutter, mer eksakt 120 kilometer ved maksimal ladehastighet.

De som lader denne hjemme må ta høyde for litt under 11 timer om de vil ha bilen fulladet via 11 kW.

xDrive50 kan også skilte med langt mer krefter, og BMW opplyser at den får over 500 hk, klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder og har i likhet med lillesøster en toppfart på 200 km/t.

BMW Norge går bort fra den kjente reservasjonsstrategien vi har sett tidligere, og åpner like godt for bestillinger av den kommende elbilen allerede nå.

‒ Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det nå mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.

– Med god erfaring fra salg av både BMW i3 og BMW iX3, har vi også satt sammen en så godt som ferdig utstyrt variant, «Fully Charged Edition». Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder.

Mer spesifikt byr denne spesialversjonen blant annet på utstyr som Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-soners klimaanlegg, Heat Comfort Package, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight, Sky Lounge panoramasoltak, antrasittfarget taktrekk, Clear & Bold interiørdetaljer, solbeskyttende ruter, 21-tommers felger, Shadow Line, elektrisk utfellbart tilhengerfeste og metallic lakk.

Med en så lang liste skjønner vi at det lett å gå for en helt oppladet versjon, men det slanker også kontoen betraktelig. For mens iX xDrive40 starter på 659.000 kroner, spretter prisen opp til 795.000 kroner for en «Fully Charged edition» iX xDrive40.

Uavhengig av versjon kommer den nye IX også med et helt nytt iDrive-system som er klargjort for den lynraske 5G-teknologien. Den nye generasjonen operativ- og infotainmentsystemet får premiere i iX, og er koblet sammen med «BMW Curved Display» som er satt sammen av en 12,3-tommers infoskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm.

5G åpner for viktige ting som rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og gir nok datakraft for autonome egenskaper. Det nye systemet kan behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller, noe som igjen betyr at iX kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig tidligere.

Nye iDrive gir ifølge BMW informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte, inkludert nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Men BMW har beholdt det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet i midtkonsollen, mens navigasjonssystemet nå er skybasert og bør dermed kunne gi rask info og være ganske så oppdatert.

– BMW iX byr på klassiske BMW-egenskaper, samtidig som den åpner døren for en ny æra for BMW. Vi lover mye, ren elektrisk kjøreglede i årene som kommer, sier Tegneby.

Her er fakta rundt BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50, og under faktaboksen finner du en masse bilder av det nye elektriske flaggskipet.

Modell:BMW iX xDrive40BMW iX xDrive50
Rekkevidde (WLTP):Over 400 kmOver 600 km
Batterikapasitet, brutto:Over 70 kWhOver 100 kWh
Energiforbruk:Under 20 kWh/100 kmUnder 21 kWh/100 km
Maks ladekapasitet:150 kW200 kW
Ladetid 10-80 prosentUnder 40 minUnder 40 min
Rekkevidde ladetid/ladekapasitet90 km/10 min120 km/10 min
Ladetid, AC 11 kW, 0-100 prosentUnder 8 timerUnder 11 timer
Samlet motoreffekt:Over 300 hkOver 500 hk
Akselerasjon 0-100 km/t:Rundt 6 sekunderUnder 5 sekunder
Toppfart:200 km/t200 km/t
Startpris:659.000 kr799.000 kr
«Fully Charged edition»795.000 kr935.000 kr

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter