Fredag er den store utfartsdagen, og det aller beste tipset er å smøre seg med tålmodighet. (Foto: Statens vegvesen)

Påskeutfarten: Pakk bilen riktig og vis hensyn

Fredagen før palmehelga er påskens mest trafikkutsatte dag, og her er rådene som tar deg trygt fram.


Ifølge Frende Forsikring var fredagen før palmehelga den verste kollisjonsdagen i fjor påske. De henviser til tall fra  Finans Norge som viser at det var 1.490 bilsmeller denne fredagen, noe som er 16 prosent flere ulykker enn gjennomsnittet alle fredager i 2022.

‒ Den ene dagen krasjet vi for 38 millioner kroner, forteller fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge.

Det er altså svært mange som får en veldig dårlig start på det som skal være en hyggelig påskeferie, og det er flere grunner til dette‒ mye trafikk, stressede trafikanter og overpakkede biler.

Statens vegvesen sier at folk er flinke til å smøre seg med solfaktor i påskefjellet, men glemmer ofte å smøre seg med tålmodighet i påsketrafikken. Og det er dumt.

For er du stresset i påsketrafikken oppstår det lettere farlige situasjoner.

– Start ferien allerede når du setter deg i bilen. Stress ned og ta transportetappen som en tur, oppfordrer Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Hun påpeker at dette ikke er en enkel øvelse, for ikke bare er bilen fullpakket av bagasje ‒ det er også utålmodige store og små påsketurister i bilen som kan gjøre det krevende å holde på konsentrasjonen bak rattet.

– Legg inn tid til noen gode pauser underveis hvis du skal kjøre langt. Litt frisk luft og en beinstrekk gjør det enklere for sjåføren å holde seg skjerpet hele veien, og gjør turen tryggere for alle. Bytt sjåfør hvis du merker at du er trøtt eller ukonsentrert, sier Ranes.

Den aller beste salven mot utålmodighet er å beregne god tid, og i tillegg til mye trafikk er det greit å ta høyde for at det kan være krevende vær- og føreforhold.

– Beregn god tid og vær forberedt på det uforutsette. Veier og fjelloverganger kan blir stengt på kort varsel hvis været blir ruskete. Og det kan endre seg raskt, minner Ranes om.

Vegvesenet har noen tjenester som gjør påskeutfarten mer oversiktlig og enklere å planlegge, noe man kan gjøre på www.vegvesen.no/trafikk.

Og de har også et par mer spesifikke tjenester som kan være lurt å benytte.

– Husk å be en av passasjerene om å sjekke etter oppdateringer, eller stopp på egnet sted slik at vi unngår farlige situasjoner, understreker Ranes.

Fredag er den store utfartsdagen, og det aller beste tipset er å smøre seg med tålmodighet. (Foto: Statens vegvesen)

En annen ting som er verd å tenke på er hvordan bilen lastes, og her er hovedregelen at det tyngste skal nederst og lengst fram mot baksetet i bagasjerommet. Skiboksen bør kun inneholde lette ting.

NAF sier at bilistene også må være oppmerksomme på overlast, for en tungt lastet bil gir utslag både på bremselengde og kjøreegenskaper. Det viser en ny test de har fått gjennomført.

– Resultatene er skremmende og det er store forskjeller på bilens egenskaper om du laster for tungt, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

De har kjørt bremsetester og svingtester med en bil lastet med ulike mengder bagasje.

I sving ble testen gjennomført i 60 km/tog det var ingen problemer med å holde svingen når bilen var tom, mens den både ble mer uforutsigbar og mistet veigrepet ved samme hastighet når den var lastet over vektgrensen, forklarer NAF.

‒ Fra 80 km/t hadde bilen med overlast fortsatt 22 km/t der bilen med bare fører stod stille. Det utgjør en kollisjonsenergi på 4,7 tonn, sier Svendsen.

‒ Overlaster du bilen vil ikke førerstøttesystemene lengre fungerer slik de skal. Det betyr i klartekst at systemer som antisladd mister mye av effekten de ellers har, påpeker NAF-rådgiveren.

De som laster bilen opp med maks nyttelast må også være oppmerksom på at bilen endrer karakter, og NAF opplevde at testbilen da hadde større problemer med å klare svingen.

‒ Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer Svendsen.

Nyttelast er den totale vekten inkludert passasjerer og bagasje, og denne finner man ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen.  

For å finne ut hvor mye bagasje du kan ha med må du også trekke fra vekten av passasjerer, takboks, takstativ og annet løsøre, forklarer NAF.

Det er også verd å merke seg at elbiler generelt veier mer enn andre biler, og har dermed mindre nyttelast. NAF sier at med fire voksne i en elbil er det ikke mye å gå på før man på en rekke elbiler når grensen for hvor mye vekt du kan ha i bilen.

Det er med andre ord fort gjort å pakke med for mye bagasje og kjøre med en overlastet bil på påsketuren, noe som altså ikke er bra for trafikksikkerheten.

‒ NAFs råd til påskebilister er å være varsomme så man ikke pakker bilen for full og at du har kontroll på vekten. Å laste en bil ut over hva den er godkjent for utgjør en trafikkfare og kan i ytterste konsekvens føre til en ulykke, sier NAF-rådgiveren.

Et relativt ferskt stresselement er ladingen av elbiler, som tidligere påsker har gitt til dels store køer på populære hurtigladere. Men her byr påsken 2023 på en god nyhet.

Antall elbiler per hurtiglader har falt fra 110 til 104 på få måneder, melder Norsk elbilforening, som påpeker at påsken kan medføre kø ‒ men at dekning altså er bedre enn noensinne.

– Selv om vi er optimistiske og håper at det blir mindre kø i år enn i fjor, er påsken tiden med størst sannsynlighet for ladekø, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, som selv skal til fjells med elbil og stresser ganske lite med ladingen.

– Det går stort sett greit når jeg følger det enkleste rådet om å lade når jeg kan, ikke når jeg må, sier hun.

– Det er dumt å komme fram til en hurtigladestasjon med lang kø og ha så lite rekkevidde igjen at du kvier deg til å dra til neste ladestasjon.

Bu tipser også om en annen ting som kan føre til kø ‒ plundring med betaling.

Elbilforeningen oppfordrer derfor elbilistene til å laste ned aktuelle ladeapper, ha ladebrikker klare og ikke minst sørge for at bankkortet du benytter er registrert i appen.

– Vi skifter jo bankkort iblant og da må apper og brikker oppdateres, sier Bu.

Foreningen påpeker også at rekkevidden påvirkes av vær og vekt, så ta høyde for dette når ladestoppen skal planlegges.

Her er Statens vegvesen ni trafikkvettregler som er verd å ta med seg ut i påsketrafikken, for ikke bli en del av statistikken som viser at fredagen før palmehelga er den store krasjdagen.

  • Planlegg turen på vegvesen.no/trafikk
  • Kjør etter forholdene
  • Smør deg med tålmodighet
  • Husk full tank/batteri, ta med mat og klær over fjellet
  • Ta trygge veivalg
  • Sjekk at fjellovergangen er åpen
  • Er du trøtt eller sliten, stopp underveis
  • Vær forberedt på uvær med sms-varslingen
  • Ikke ta unødvendige sjanser – vær litt kylling i påsketrafikken

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker