Det kommer til å bli trangt i megabyene i framtiden, og da kan en elektrisk tuk-tuk satt sammen lokalt være en smart løsning. (Fotos: Helixx)

Vil revolusjonere bytrafikken

Små, rimelige og bærekraftige. Britiske Helixx tenker nytt for å løse den framtidige urbane trafikken.


Nå har på ingen måter Helixx kommet opp med noe helt nytt, for de har nemlig sett til et svært så populært transportmiddel spesielt i Asia ‒ tuk-tuk.

Opprinnelsen for slike motoriserte 3-hjulinger finner vi over i Japan, og var faktisk det aller første kjøretøyet som Mazda bygde. Den het Mazda-Go, og var på plass allerede i 1931.

Siden har tuk-tuk bredt seg over store deler av den sørlige halvkule, og slike passer spesielt godt inn i trange byer med en masse trafikk og folk. Og det vil de selvsagt også i framtiden.

Britiske Helixx tror at utslippsfrie små kjøretøy kan være med på å løse floken som oppstår når stadig fletter flytter inn i til de store byene, for dette kan fort bli et megaproblem.

FN har for eksempel sagt at det innen 2050 vil bo ufattelige 6,6 milliarder mennesker i de urbane områdene, og da blir det trangt om plassen.

‒ Helixx ble født for å møte utfordringen med å transformere kvaliteten og standarden på mobilitet for innbyggere i tett belastede byer, sier Steve Pegg, administrerende direktør og medgründer.

‒ Kjøretøyene som tilbys av Helixx er nøkkelen til å erstatte de sterkt forurensende forbrenningsdrevne kjøretøyene som utviklingsland er avhengig av i dag.

Mer bestemt seg Helixx for seg et økosystem som består av kjøretøy som haker av fire viktige områder ‒ små, sikre, rimelige og nullutslipp. Og ikke minst med bærekraft i sentrum av det hele.

De ser nemlig for seg noe som de kaller Helixx Mobility Hubs, og dette er ganske interessant. For ikke kan kun slike sentre tilby utleie av elektriske tuk-tuk, men inkludert i dette er det også en slags minifabrikk som setter sammen disse kjøretøyene lokalt.

Mer bærekraftig enn det kan man vel ikke få det?

Helixx sier at de vil sørge for økosystemet og opplæringen lokalt, og ser altså for seg slike hub’er rundt om i verden.

De har foreløpig fire typer planlagt, fra cargobaserte med 2.100 liter lavgringsrom til passasjerutgaver med både åpne og lukkede hus. Og ja, batteripakken er selvsagt utskiftbar, slik at man ikke trenger å tenke på ladetiden.

Det bør heller ikke stå på selve kjøretøyene. De er nemlig designet av Jowyn Wong og Jakub Jodlowski, og disse har en CV som inkluderer hyperbiler for produsenter som Apollo og DeTomaso.

Resultatet er en slik liten sak (se flere bilder helt nederst):

‒ I de siste fire årene har vi undersøkt markedet for å sikre etableringen av bærekraftige nullutslippskjøretøyer som oppfyller kravene og behovene til verdens utviklingsøkonomier, sier Pegg.

‒ Men kanskje enda viktigere, vi ga oss selv i oppgave å finne en løsning på hvordan slike kjøretøyer kan distribueres uansett hvor de trengs i verden i et maksimal tempo og energieffektivitet og minimal kostnad og kompleksitet.

Svaret er altså Helixx Mobility Hub, og etter den første piloten sammen med Siemens skal de nå kjøre nye piloter i Storbritannia og Singapore.

Deretter ser de for seg en utvidelse til Asia og India, ja, til og med Sør-Amerika. Og går alt etter planen kan Helixx dukke opp over hele verden, akkurat som jo Mazda også etter hvert gjorde.

Og nevnte vi prisen? De ser for seg en pris på 0,25 dollar per tur, så ja, rundt 2,50 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter