APCOA er en parkeringsgigant, og er på plass i 13 europeiske land og har mer enn 1,4 millioner parkeringsplasser. Her hjemme forvalter de ikke færre enn 1.400 parkeringshus.
At de også er fremoverlent viser en stor happening som skjedde for bare noen måneder siden.
-->
Da ble nemlig verdens aller første førerløse parkeringssystem innviet på flyplassen i Stuttgart, og bak denne sto både flyplassen selv, Mercedes-Benz, Bosch ‒ og APCOA som driver parkeringshuset som har den helautomatiske parkeringen.
Her kan de som kjører en Mercedes S-klasse bare parkere på en spesiell plass, gå ut av bilen og trykke på appen ‒ så forsvinner bilen selv ned i parkeringshuset. Når bilen skal plukkes opp igjen, er det bare å trykke på appen så kommer den opp til føreren.
Dette gjelder også for den helelektriske søsteren til S-klasse, EQS, for elbiler har som kjent blitt framtiden nå.
Men selv i en elbilnasjon som Norge trenger man fortsatt mange ladere for å møte behovet, og da kan vi jo tenke oss hvordan det står til i de andre landene.
En av utfordringene knyttet til ladenettverk er hvor disse skal settes opp ‒ for hvor er det plass til alle disse laderne som man trenger i framtiden? Jo, et åpenbart sted er der hvor bilene uansett parkerer ‒ i parkeringshus.
APCOA tar mer enn gjerne sin del av ansvaret rundt infrastrukturen til elbilene, og skal sette opp formidable 100.000 ladepunkt rundt om i Europa innen 2035. Og Norge stikker av med brorparten av disse.
Som et prioritert land øremerker nemlig APCOA en fjerdedel av disse til Norge, noe som altså betyr formidable 25.000 nye ladepunkter. Selskapet opplyser at det per i dag er 13.000 slike ladepunkter, så dermed skyter antall ladere i været med en tredobling.
Her er det ikke snakk om hurtigladere, men AC-ladere som har en toppfart på 22 kW, men de legger til at de også vil inngå avtaler med partnere rundt DC-lading (150-350 kW).
‒ Vi har stor tro på framtiden for elektrisk mobilitet, noe som vil være et viktig bidrag mot et mer klimanøytralt samfunn, sier Rune Feltman administrerende direktør i APCOA Parking Norge.
‒ Vi mener derfor det både er viktig og riktig for oss som selskap å investere betydelig i den nødvendige infrastrukturen som må til for å nå målene om en elektrifisert bilpark og dermed bidrar til at vi i felleskap møter de internasjonale målene for avkarbonisering. Som selskap har vi en klar ambisjon om å forme veksten vår på en bærekraftig måte, for å skape en levelig og grønn framtid.
På samme tid som laderne settes opp skal de altså satse på lynladere, og vil sammen med partnere fra bilindustrien og leverandører av energi- og ladeinfrastruktur distribuere opp mot 1.000 hurtigladere på tvers av APCOAs nettverk av parkeringsplasser.
Trenger mange ladere
Norske myndigheter har for lengst annonsert at alle nye biler og lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025, og EU har sagt at de skal ha slutt på salget av nye bensin- og dieselbiler i 2035.
I dag er det over 600.000 elbiler på norske veier, og dette er anslått til å stige til rundt to millioner elbiler og elvarebiler på norske veier i 2030.
‒ Vi opplever en enorm etterspørsel etter ladestasjoner for elbil, samt drift og betalingsløsninger for dette, sier Kjetil Hulbach, nylig ansatt som leder av den nye ladesatsingen til APCOA.
‒ Tidligere var det relativt vanlig å tilby gratis lading for ansatte og besøkende i næringsbygg, men med økte strømkostnader så ser fler og fler eiendomsbesittere at dette ikke er en holdbar løsning. Når det investeres i ladeløsninger, så må det også generere inntekter for å sikre videre investeringer om vi skal nå målet for nullutslippskjøretøy.
APCOA har sett på tallene fra sine rundt 2.500 ladestasjoner på sine parkeringsplasser, og forventer at etterspørselen etter slike ladestasjoner vil øke betydelig i nær framtid i takt med at antall elbiler fortsetter å øke.
Parkeringsgiganten fokuserer som stort sett hele bilindustrien på bærekraft og karbonnøytrale løsninger, og APCOAs ladeinfrastruktur skal primært drives av grønn energi, melder de.
Når det gjelder betaling har det til nå vært mange apper og egne løsninger, og svært mange har klaget på tungvinte løsninger.
APCOA sier at de har integrert lading i universet til parkeringsappen APCOA Flow, noe som skal gjøre parkering og lading enkelt i en og samme app. De forklarer videre at denne også skal være klar for å støtte maskinvare fra andre leverandører, og kan drives uavhengig av ladepunkteierskap.
At selskapet nå satser tungt på lading viser også en annen satsting, for i tillegg til å tilby drift og betalingsløsning for ladestasjoner i egne parkeringsanlegg vil de også tilby tjenester som en ren ladeoperatør for borettslag, sameier, kommunale og andre type ladeanlegg.
Fakta APCOAs ladesatsing i Norge:
APCOA investerer i 11-22 kW ladestasjoner på sine 1.500 lokasjoner i Norge
Strategiske partnere for å installere ytterligere 1.000 hurtigladere med opptil 350 kW
Teknologiplattform for styring av infrastruktur og verdiøkende tjenester i én app