Ok, la oss bli ferdig med de to dårlige nyhetene først. En Pagani Huayra Codalunga koster nemlig 7 millioner euro, og alle eksemplarene de skal lage er allerede solgt. Det er dog bare fem stykker.
Hyperbil-merket Pagani Automobili har bare en grunnmodell, men det er også noe ganske så rått. Huayra, oppkalt etter en inka-vindgud, er en superlett sportsbil utstyrt med en diger V6-motor fra Mercedes-AMG med 740 hk. 0-100 km/t fyker unna på 3,2 sekunder, mens toppfarten for grunnmodellen lyder på 378 km/t.
-->
I likhet med hyperbilen Bugatti Chiron har også Pagani Huayra kommet i flere versjoner, inkludert den enda lettere Huayra BC som kombinerer 764 hk, 1.000 Nm og en vekt på 1.218 kilo samt en roadster-versjon.
Og nå en versjon som hyller 1960-tallet.
Huayra Codalunga er et prosjekt født i hodet til en designer og en kunde, og spesialavdeling kalt Pagani Grandi Complicazioni har gjort denne drømmen til virkelighet gjennom en bil som helt klart kan betegnes som spektakulær.
Slik forklarer grunnlegger og sjef, Horacio Pagani, Huayra Codalunga:
‒ Vi bestemte oss for å bruke den enkle lineære stilen til Huayra Coupé som utgangspunkt. Vi gjorde Huayra Codalunga lengre og jevnere, som om den hadde blitt kjærtegnet og støpt av vinden, for å designe linjer som var enda mer elegante enn coupéen.
‒ Vi hentet inspirasjon fra de lange halene på 1960-tallet som kjørte på Le Mans, som hadde veldig rene linjer. Huayra Codalunga består av svært få essensielle elementer. Vi har fjernet i stedet for å legge til. Å forenkle er ikke helt enkelt, og denne bilen er fremfor alt et resultat av en kompleks jakt på enkle ideer, legger Pagani til.
Faktisk var det så vanskelig å bygge denne bilen at det hele tok to år, og de bygde like godt to versjoner på samme tid ‒ en fullvoksen modell og en som var 1:4 av denne.
Dette er altså en Huayra, så det bor voldsomme krefter i bilen som kun veier 1.280 kilo.
Mer bestemt huser V12-motoren 840 hk og 1.110 Nm dreiemoment, og eksosanlegget viser hvor langt galskapen faktisk går. Det er av titan og veier kun 4,4 kilo.
Den oppsiktsvekkende bakenden består av et motordeksel på formidable 3,7 kvadratmeter, og bilen er også 36 centimeter lenger enn en Huayra Coupé.
‒ Fargene og materialene minner også om bilene fra 1960-tallet. Lakken på utsiden smelter inn i elementer av cockpiten, mens strukturelle deler beholder sin eksponerte karbonfiberfinish, forklarer Alberto Piccolo, en konsept- og interiørdesigner hos Pagani.
‒ Det håndverksmessige preget kan også sees på de innvendige finishene med vevd eldre semsket skinn.
Bilen er selvsagt også godkjent for bruk på vanlige veier, selv om det kanskje rette elementet er racerbanen i likhet med de gamle Le Mans-bilene som fungerte som en inspirasjon.
Vi tipper at ingen av de fem bilene som skal lages finner veien til Norge, så da er det greit å kunne se noen bilder av denne sensasjonelle hyperbilen.
Så her har du Pagani Huayra Codalunga, et kunstverk av en bil:
Les også: