Pagani viser fram en ny toppløs superbil til helgen, Utopia. (Fotos: Pagani)

Pagani klar med ny superbil

På en eksklusiv golfbane i California er det duket for Utopia ‒ Pagani Utopia Roadster.


I helgen arrangeres «The Quail, A Motorsports Gathering», og dette er årets høydepunkt for supermerkene og samlere av superbiler. Pagani er dermed en selvskreven gjest på Quail Lodge & Golf Club.

I år har de med seg fem biler, og tre av disse er godt kjent fra før av. Huayra Roadster, Roadster BC og Imola Roadster. De to siste er derimot mer ukjente.

-->
For dette blir det aller første publikumsmøtet med Utopia Roadster, som selvsagt befinner seg i samme klasse som de tre andre. Men her er det også noen nyheter, som Pirelli Cyber dekksensorsystem. Dette er en titt inn i framtiden, for her kan dekkene kommunisere med bilen og dermed løfte sikkerheten.

Og ingen fare for de 130 heldige som får tak i en Utopia, samtlige biler får sitt særpreg bestemt av kunden og er dermed unike.

I tillegg til de fire bilene finner også den 140. og siste bilen med Zonda-chassis veien til California, og denne heter passende nok Pagani Zonda Arrivederci.

Og ja, Horacio Pagani, grunnlegger og sjefdesigner hos Pagani Automobili, er også på plass og hilser mer enn gjerne på gjestene og potensielle kunder.

Når det gjelder Utopia lever den opp til navnet sitt, for her er det en twin-turbo V12, manuell 7-trinns girkasse og som du kan se av de tre bildene vi har en djevelsk rødfarge. Det er også mulig å få bilen med en automatkasse og padler på rattet.

Den nye dekksensoren befinner seg i noen Pirelli P Zero Corsa Cyber-dekk, mens den har 21-tommers hjul foran og 22-tommers bak. Dekkprofilen er for øvrig 265/35 foran og 325/30 bak.

Og ja, jaggu har ikke Pagani også vinterdekk til denne, Pirelli P Zero-dekk. Så ja, det ville virkelig vært Utopia å kjøre denne på norsk vinterføre.

Monsteret blir som vanlig hos Pagani drevet av en Mercedes-AMG-motor, og denne gang vrir den ut solide 864 hk og 1.100 Nm dreiemoment mellom 2.800 og 5.900 r/min.

Pagani er som kjent manisk opptatt av vekt, og de har klart å holde denne nede på 1.280 kilo, noe som er ganske ubegripelig når vi vet at den er utstyrt med en svær V12-motor.

Vi har ikke klart å finne noen ytelsestall fra Pagani, så vi vet rett og slett ikke hvor lang tid den bruker opp til 100 km/t. Men vi tipper det går riktig så fort unna.  

Et åpenbart spørsmål melder seg selvsagt. Hva koster en Pagani Utopia Roadster?

Jo, de har satt en europeisk pris på 3,1 millioner euro, og så kan du daske alskens norske avgifter på toppen. Så ja, den blir altfor dyr for de aller fleste på denne kloden.

Bilen får altså offisiell debut over på en golfbane i California, sammen med flere andre av de nåværende modellene.

Her har du bilder som viser litt hva de på den eksklusive golfklubben har i vente.

Pagani Utopia Roadster:

Pagani Imola Roadster:

Pagani Huayra Roadster:

Pagani Huayra Roadster BC:

Les også:

Debatt