Vi regner vanligvis den moderne bilhistorien fra 1950-tallet, da bilene begynte for alvor begynte å bli allemannseie. La oss gire om å se hvordan girstangen har utviklet seg siden den gang.
Bilen fikk sitt gjennombrudd tidlig på 1900-tallet, og det var først og fremst den samlebåndsproduserte T-Forden som sørget for det.
Ikke overraskende brukte førerne en spak som var festet til rattstammen for giringen.
Nå kommer gulvgiret, og Seat satset som vi kan se av bilde på en liten «lollipop»-kule. Denne stilen hadde garantert gått hjem også i dag, selv om det ergometriske rundt girstangen nok ikke var det beste.
‒ På Seat 600 var det kun en stang med en liten kule på toppen for manuell giring av 4 gir. For å ikke belaste motoren med for høyt turtall hadde speedometeret røde streker som indikerte når man skulle skifte gir.
70-tallet
Nå blir girspaken mer ergonomisk, og det kommer til flere gir for å utnytte motorrespons under kjøring.
‒ Seat 124 Sport 1600 er merkets første bil med 5 gir. I sedanversjonen, som var veldig populær blant middelklassen, var girspaken koblet direkte til girkassen for første gang, slik at bilen reagerte raskere og mer effektivt ved girskifter.
80-tallet
Nå ser vi at girspakene begynner å bli mer moderne, med skrift på toppen av girkula og mer komfortabelt designet.
‒ Noen modeller har allerede servostyring og nye materialer som gjør giringen mer fleksibelt. I den forstand er den første Seat Ibiza et ikon. Girspaken var raffinert og strukturen hevet og bedre tilpasset førerens hånd.
90-tallet
Nå er vi inne i de moderne tider, og de første bilene med 6 gir begynte å komme allerede for over 10 år siden. Automatkassene, som mange av nybilene nå er utstyrt med, begynte også å komme for fullt.
Med slike slipper du stresset med å gire, og ikke minst klarer du ikke å kvele motoren.
I dag har også mange automatkasser girhendler på rattet, slik at det faktisk er mulig å gire selv om du kjører en bil med automat.
Og ringen er på en måte sluttet med inntoget av elbiler.
For disse har i likhet med T-Forden ikke en egen girspake, for elmotoren har i utgangspunktet så høyt dreiemoment at man i prinsippet ikke trenger de lavene girene for å komme opp i hastighet. Bakover er heller ikke noe problem, for det er bare å snu kraften som elmotoren genererer.
Dermed går girsstangen en usikker framtid i møte.
Så om 20 år kan vi muligens fortelle barnebarna historien om den gang bilen hadde en girstang, og at vi faktisk måtte gire selv.
De kommer sikkert ikke til å tro oss.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Der bilene dør
- Les også: Bilen gir deg superevner
- Les også: En himmelsk BMW fra stjernene