Det finnes selvsagt ikke et klart starttidspunkt for elbilene, for selv før 1900 var slike ganske så populære.
Men et viktig punkt i norsk elbilhistorie er 1989, for de imponerte Bellona-sjef Frederic Hauge og a-ha-medlemmene Morten Harket og Magne Furuholmen en ombygd og helelektrisk Fiat Panda.
-->
Hauge kjørte sivil ulydighet, og nektet å betale for bompasseringene i Oslo. I 1996 fikk han viljen sin, og elbilene kunne passere bomringen gratis. Det var startskuddet for incentiver som brøytet vei for de elektriske bilene.
Små elbiler som Kewet og Buddy satset også tungt på 1990-tallet, og da vi rundet 2010 begynte det også å komme «vanlige» elbiler på markedet.
I dag er elbil-revolusjonen godt i gang, og blant de 10 mest solgte bilene i år er det kun en som ikke er mulig å få i helelektrisk utgave ‒ Toyota Rav4.
Oslo med sine kollektivfelt, bomstasjoner og parkering som det må betales for har ledet an for elbilene her i Norge, og ifølge Norges Bilbransjeforbund (NBF) overtar elbilene nå dieselbilene i antall biler.
NBF sier at det nå i snitt blir flere enn 400 færre dieselbiler hver måned i hovedstaden, og på samme tid fylles det på med godt over 1.000 nye elbiler.
Det er nå rundt 68.000 dieselbiler i Oslo og 65.000 registrerte elbiler, så hovedstaden står nå ved et historisk veiskille.
Og en massiv elbil-satsing fra store produsenter gjør at det blir enda enklere å velge en passende elbil i tiden som kommer.
‒ Modellutvalgene blir større, og rekkevidden blir lenger, sier Tore Rylander, fagsjef for bilsalg i NBF.
‒ Nå har også familiebilen blitt en elbil for mange. Vi i bransjen synes det er svært positivt å kunne bidra til at så mange innbyggere nå gjør bærekraftige valg og går for elektrisk når de skal ha ny bil. Sammen skaper vi jo historie.
Flere store merker har kommet med nye elektriske modeller i år, og biler som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E er alle blant de aller mest populære bilene nå.
Sistnevnte ble faktisk testet i Oslo og Norge før den ble satt i inn i masseproduksjon, og her er før-produksjons Mach-E fotografert med Holmenkollen som vakker kulisse.
Incentiver er en ting, selve elbilen er en annen. NBF sier at teknologien som ofte omtales som ny ikke lenger er det, og at mange klarer seg veldig godt med en elbil. «Batteriene varer og rekkeviddeangsten forsvinner hos flere og flere», slår de fast.
Bransjeforbundet mener at incentivene som startet med Hauges sivile ulydighet er hovedgrunnen til at elbilene nå passerer dieselbilene i antall biler i hovedstaden.
‒ I en fersk nasjonal undersøkelse Norstat har gjort for oss oppgir kun 12 prosent at de tenker på miljø når de velger ny bil, sier Rylander.
Men:
‒ Dette er opp 4 prosent fra i fjor, og selv om dette tallet kan virke lavt så tror vi at dette nå vil endre seg raskere framover. Flere og flere velger å bli en del av klimaløsningen og velger elektrisk bil, tror fagsjefen.
Les også: