For bare seks år siden var det kun et dusin elektriske taxier i Oslo, og året etterpå skjedde det også et historisk veiskille blant drosjene.
I 2018 tok nemlig Toyota over hegemoniet som Mercedes hadde hatt, for de med noen år på baken vet at stjernemerket har vært den desiderte favoritten til løyvehaverne over hele landet.
-->
På samme tid startet også elbilene sitt skikkelige inntog, og på samme tid som bilmerkene fokuserte stadig mer på elbiler strammet også myndighetene inn kravene. For også det offentlige må ta sin del av ansvaret i overgangen til lokalt miljøsnille kjøretøy.
I Oslo styrte i tillegg MDG skuta, og året etter skulle være det skikkelige skryteåret for hva de hadde fått til. Da skulle nemlig Oslo være Europas miljøhovedstad, og MDG ga enda mer miljøvennlig gass. Byrådet krevde at alle drosjene skulle bli helelektriske, og deadlinen for dette nærmer seg nå raskt ‒ november 2024.
De store taxiselskapene må altså ta grep, og det gjør Oslo Taxi. De har nå valgt Nio Norge som leverandør til nye taxier, og signerte en avtale med det kinesiske elbilmerket tidligere denne uka.
‒ Dette er en kjempestor avtale for oss, og vi er stolte over anerkjennelsen et så stort selskap som Oslo Taxi gir oss, sier Marius Hayler, general manager i Nio Norge.
– Vi er glade for at de har sett fordelene ved å bytte til Nio. Denne avtalen, som kommer kort tid etter at Ruter har begynt å eksperimentere med vår teknologi, viser at Nio er en viktig del av framtidens mobilitetsløsninger.
Ifølge Nio har ikke avtalen noen utløpsdato, og er ganske så diger for merket ‒ for den gjelder for alle skandinaviske selskaper som ligger under Oslo Taxi-paraplyen.
I Skandinavia har Oslo Taxi, med sine datterselskaper, en portefølje på 13.000 kjøretøy. Nio beskriver potensialet for denne avtalen som enorm, men dette betyr altså ikke at alle drosjeeierne må velge Nio når det bytter ut bilen. Dette kan de fortsatt velge selv.
En av de elektriske utfordringene til taxiæringen er infrastrukturen. Riktignok introduserte Oslo, som første by i verden, trådløs lading for drosjene, og infrastrukturen i hovedstaden har blitt ganske mye bedre enn den gang et titalls el-taxier rullet rundt.
Men taxinæringen har fortsatt en stor utfordring, nemlig ladefart. Det tar fortsatt veldig mye lengre tid å lade et batteri kontra å fylle en bensintank, og det er en stor ulempe for taxier som helst skal stå minst mulig i ro.
Der har Nio et ess i ermet, for rundt Oslo har de satt opp tre batteribytte-stasjoner. Her byttes batterier på kun fem minutter, og dermed kan en Nio gå fra 0-100 prosent batteri nesten like raskt som tanken fylles.
‒ Yrkessjåfører med en travel hverdag, vil nå få muligheten til å komme seg raskt ut på veien igjen, forteller Glenn Wallander, key account manager i Nio Norge.
Han sier at avtalen gjelder alle Nio-modeller, men at det antakelig vil bli flest ES8 å se med Oslo Taxi-skilt på veiene.
‒ Nio ES8 er uslåelig på plass, og en utrolig fleksibel bil å benytte som taxi. Derfor tror jeg mange kommer til å velge denne som sin foretrukne arbeidsplass.
Nå har de i Oslo Taxi flere valg. Nio er også på plass her i Norge med ET7, ET5 og EL7, de to førstnvente sedaner og sistnevnte en SUV. Og det kommer mer.
Det er nemlig på vei en ET5 Touring, en stasjonsvogn, samt en EL6, og dermed skyter det totale antall Nio-modeller opp i seks forskjellige biler.
Her er to av dem. Nio EL7 øverst, og den første som ankom Norge og Europa, Nio ES8, nederst:
Les også: